گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 14 تیر, 1394 | نظرات 0 نظر

منشور جامع انتخابات

"قانون اساسی برای همه" منشور جامع انتخابات برخی جناح ها، مانند«شورای هماهنگی نیرو های انقلاب» که با ریش سفیدی آقای ناطق نوری در آستانه نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال 84 تشکیل شده بود، می گفتند: «هر کس به چهار اصل اسلام، انقلاب، امام و رهبری» معتقد

"قانون اساسی برای همه"

منشور جامع انتخابات

  1. برخی جناح ها، مانند«شورای هماهنگی نیرو های انقلاب» که با ریش سفیدی آقای ناطق نوری در آستانه نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سال 84 تشکیل شده بود، می گفتند: «هر کس به چهار اصل اسلام، انقلاب، امام و رهبری» معتقد می بود، می توانست زیر چتر آنان قرار گیرد. در منشور منتشر شده از هر یک از دو جمعیت بزرگ «اصولگرایان» و «اصلاح طلبان» نیز، مطالب خواندنی و آموختنی فراوانی آمده است.

  2. اما راقم این سطور با توسعه دایره و قلمرو ترسیم شده توسط جمعیت ها و جناح ها بر این باور است: «هر کس به ثابتات، محکمات، ارکان، اصول و مبانی پایدار نظام جمهوری اسلامی ایران» که تمامی آن ها در فراز پایانی ذیل اصل 177 قانون اساسی آمده است پای بند و وفادار باشد راقم این سطور خود را مجاز و مخیّر به همراه شدن با او می داند و به عبارت دیگر، چنین باورمندی نیز می تواند در صدد همگامی و همکاری با او برآید. اصل 177 ناظر به بازنگری، تجدید نظر، اصلاح و یا تتمیم قانون اساسی است. ذیل این اصل با برشمردن مناطق ممنوعه یا همان خطوط قرمز نظام می گوید: «محتوای اصول مربوط به اسلامی بودن نظام و ابتنای کلیه قوانین و مقررات بر اساس موازین اسلامی و پایه‏های ایمانی و اهداف جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بودن حکومت و  ولایت امر  و  امامت امت و نیز اداره امور کشور با اتکاء  به آراء عمومی  و دین و مذهب رسمی ایران تغییر ناپذیر است».

  3. در این میدان وسیع، «اعتدالیون» تمام جناح ها و جمعیت ها که دل در گرو نظام دارند، خواه تحت هر اسم و رسمی که بوده باشند می توانند برای اعتلای ملت و مملکت به فعالیت بپردازند و اصول سه گانه ترسیم شده توسط رهبری نظام را عینیّت بخشند. آن سه اصل عبارتند از: خداباوری، خودباوری، و مردم باوری.

  4. بسی موجب سپاس و مزید امتنان خواهد بود چنانچه مرقومه بالا، مستند به قوانین و مستدلّ به ادلّه و براهین مورد نقد، بررسی و اظهار نظر همه جانبه قرار گیرد.

     

    قربانعلی مهری

    دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس

    13 / 04 / 1394

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload