گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 19 تیر, 1394 | نظرات 0 نظر

مذاکرات هسته ای و تمرین دیپلماسی

مذاکرات هسته ای و تمرین دیپلماسی گفته اند: «دیپلماسی، هنر پیشبرد اهداف با کمترین هزینه است». مذاکرات هسته ای ایران با گروه کشورهای موسوم به 1+5 با قطع نظر از نتایج، دست آورد بزرگی به ارمغان آورد. عناصر سه گانه «عزت، حکمت و مصلحت» را در کنار ارکان ثلاثه «خود باوری،

مذاکرات هسته ای و تمرین دیپلماسی

  1. گفته اند: «دیپلماسی، هنر پیشبرد اهداف با کمترین هزینه است». مذاکرات هسته ای ایران با گروه کشورهای موسوم به 1+5 با قطع نظر از نتایج، دست آورد بزرگی به ارمغان آورد. عناصر سه گانه «عزت، حکمت و مصلحت» را در کنار ارکان ثلاثه «خود باوری، خداباوری و مردم باوری» عینیّت بخشید. این باور حاصل آمد که می توان با اتّکاء به ظرفیت بالای سیاستمداران وطنی و با اعتماد به توانایی های آنان، «تمرین دیپلماسی» را به تماشا نشست. به جهانیان درس سیاست آموخت. با اعتماد بنفس و حفظ اقتدار ملی، عرصه های پر پیچ و خم چانه زنی نوین در دنیای امروز را در نوردید. با صداقت و کیاست، حریف را در میدان نبرد و در پای میز مذاکره به دَبّه کردن وا داشت. می توان شخصیت توام با درایت، متانت، چابکی و کارآمدی خود را در ایفای وظیفه خطیر طلایه داری و مرزبانی از «استقلال سیاسی ایران» و بدون هر گونه پیرایه و پنهان کاری، در معرض دید و قضاوت همگان قرار داد.
  2. راقم این سطور به مانند قاطبه فهیم و قدردان ملت بزرگ ایران، آنگاه که در مقام ارزیابی بر می آید بر خود فرض می داند در سپاس و دست مریزاد گفتن به تلاش های خستگی ناپذیر و عالمانه سفیران ایران در پای میز مذاکرات هسته ای از هیچ گونه کلام و اقدام دریغ نورزد و از صمیم دل این فراز کوتاه از بیست و هفتمین دعای امام عارفان، حضرت سجاد (ع)  در صحیفه کامله سجادیه که «زَبور آل محمّد»ش (ص) خوانند را در حق آنان از بارگاه رُبوبی مسألت نماید که: «الّلهُمَّ حَصِّن ثُغُورَ المُسلِمینَ بِعِزَّتِکَ، وَ اَیِّد حُماتَها بِقُوَّتِکَ» پروردگارا ! مرزهای مسلمانان را به غلبه و تسلط خود استوار ساز، و نگهدارندگان مرزها را به نیروی خود توانایی ده و تاییدشان فرما. آمین.
  3. آیا به باور شما، تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، از مصادیق بارز «نگهبانان مرزهای سیاسی میهن» در شرایط فعلی کشور و امروز جهان نمی باشند؟!

دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload