گروه مقاله مقالات | تاریخ انتشار 27 تیر, 1394 | نظرات 0 نظر

مناجات عارفانه

بسم الله الرحمن الرحیم عید  رمضان  آمد و  ماه  رمضان  رفت          صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت مناجات عارفانه «واژه «قنوت» به معنای بندگی خدا نمودن است همراه با طاعت مخلصانه، خضوع، خشوع و فروتنی

بسم الله الرحمن الرحیم

عید  رمضان  آمد و  ماه  رمضان  رفت          صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

مناجات عارفانه

«واژه «قنوت» به معنای بندگی خدا نمودن است همراه با طاعت مخلصانه، خضوع، خشوع و فروتنی. در وصف ابراهیم خلیل آمده است: «اِنَّ ابراهیمَكَانَ أُمَّةً قَانِتًاً لِلّهِ ...» همانا ابراهیم (ع) به تنهایی امتی بود مطیع و خاضع در برابر فرمان خدا{نحل:120}. و اما کلمه «قُنوط» به معنای یأس و نا امیدی است که در زمره گناهان کبیره می باشد. چه شنیدنی است فراخوان الهی آنگاه که ندا در می دهد: «يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ...» ای بندگان من که بر خویشتن ستم روا داشته اید از رحمت خدا مأیوس نشوید . . . {زُمَر:53}. بنابراین، «قنوت» به معنای بندگی و فروتنی در برابر خداست که مسلمانان با ادای فریضه نماز، اوج بندگی و فروتنی را در برابر چشمان مراقب فرشتگان الهی به نمایش می گذارند».

و اما، عبارات عرفانی، ملکوتی و الهی «قنوت» نماز عید سعید فطر:

 

«اَللّهُمَّ اَهْلَ الْکبْرِیاءِ وَ الْعَظِمَة وَ اَهْلَ الْجُودِ   وَ الْجَبَرُوتِ وَ اَهْلَ الْعَفْوِ وَ الرَّحْمَةِ وَ اَهْلَ التَّقْوی وَالْمَغْفِرَةِ اَسْئَلُک بِحَقِّ هذَا الْیَوْمِ الَّذِی جَعَلْتَهُ لِلْمُسْلِمینَ عیداً وَ لِمحَمَّدٍ صَلَّی اللّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ذُخْراً وَ شَرَفاً وَ کَرامَةً وَ مَزیداً اَنْ تُصَلِّیَ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تُدْخِلَنِی فی کُلِّ خَیْرٍ اَدْخَلْتَ فیهِ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ وَ اَنْ تُخْرِجَنی مِنْ کلِّ سُوءٍ اَخْرَجْتَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ آلَ مُحَمَّدٍ صَلَواتُکَ عَلَیْهِ وَ عَلَیْهِمْ،   اَللّهُمَّ اِنّی اَسْئَلُک خَیْرَ ما سَئَلَک بِهِ عِبادُک الصّالِحُونَ وَ اَعُوذُ بِک مِمَّا اسْتَعاذَ مِنْهُ عِبادُک الْمـُخْلَصُونَ».

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات

ارادتمند- قربانعلی مهری مَتانکلایی

«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

عید سعید فطر 1394

 

*متن بالا، فراز پایانی از یک نوشتار است با عنوان  (گفتاری ذوقی پیرامون واژه «تقوا» در عبارت «اَلّلهُمَّ اَهلَ التَّقوی وَ اَهلَ اَلمَغِفرَهِ») که تمامی آن در پایگاه اطلاع رسانی راقم این سطور به نشانی www.ghorbanalimehri.ir قابل دسترس می باشد.

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload