گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 8 مرداد, 1394 | نظرات 0 نظر

دانایی و توانایی

  "قانون اساسی برای همه" دانایی و توانایی *قربانعلی مهری مَتانکلایی این گفته ی علّامه سید عبدالحسین شرف الدین عامِلی(1377-1290 ه.ق)، فقیه مجاهد و دوراندیش لبنانی را از نظر دور نرانیم که قریب به یکصد سال پیش در عبارتی کوتاه بیان داشت: «لا یَنتَشِرُ الهُدی اِلّا

 

"قانون اساسی برای همه"

دانایی و توانایی

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

  1. این گفته ی علّامه سید عبدالحسین شرف الدین عامِلی(1377-1290 ه.ق)، فقیه مجاهد و دوراندیش لبنانی را از نظر دور نرانیم که قریب به یکصد سال پیش در عبارتی کوتاه بیان داشت: «لا یَنتَشِرُ الهُدی اِلّا مِن حَیثُ انتَشَرَ الضِّلالُ!! ، رشد و هدایت به سوی کمال و سعادت از همان گذرگاهی انتشار می یابد که گمراهی و ضلالت انتشار یافته است». علّامه با اشاره به خاطره ای می گوید: روزی، پدربزرگش در خلال درس، این روایت منقول از پیامبر (ص) را بر زبان راند که: «لو کانَ العلمُ فی الثُّرَیّا لَتَناوَلَهُ اَیدٍ مِن فارِس» اگر علم در ستاره ثریّا و در قلّه بلند آسمان ها باشد مردان با همّتی از ایران زمین به آن دست خواهند یافت. می گوید: من از او پرسیدم: «چرا ایرانی ها؟!» و ایشان مدتی از حالات سلمان فارسی و آینده نقش ایرانیان در اسلام و اهتمام آنان به ترویج علوم و دانش در جهان سخن گفت.

  2. نسل جوان امروز ایران، چه میزان از ابزارهای نوین ارتباطی و فضای حاکم بر رسانه های مجازی توفیق بهره برداری را در دریافت دانش و معارف و انتشار و فراگیرنمودن آن، از آنِ خود نموده است؟ وجدان تعبیه شده در نهاد آدمی، بهترین دستگاه راستی آزمایی است. گفته اند وجدان تنها محکمه ای است که نیاز به قاضی ندارد. هر کس می تواند خود با دستگاه «راستی آزمایی» که در اختیار دارد در صدد ارزیابی خود برآید و در نحوه و میزان استفاده از اینابزارهای نوظهور، خود را در معرض قضاوت و ارزیابی قرار دهد.

  3. «بالا بردن سطح آگاهی های عمومی در همه زمینه ها با استفاده صحیح از مطبوعات و رسانه های گروهی و وسایل دیگر»، امروزه اگر نگوییم یکی از راه های منحصر به فرد، قطعاً از جمله راه های پیش رو برای فراهم آمدن امکان «استفاده از علوم و فنون و تجارب پیشرفته بشری و تلاش در پیشبرد آنها» یا «استفاده از علوم و فنون و تربیت افراد ماهر به نسبت احتیاج برای توسعه و پیشرفت اقتصاد کشور» است که اصول 2، 3 و 43 قانون اساسی بر ضرورت استفاده همگان خاصّه نسل تحصیلکرده و جوان از همه آن ابزارها پای می فشارد. قطعاً در عصر انفجار اطلاعات، راه استفاده از ابزار نوین ارتباطی به گونه ای نیست که متعارف و متداول در میان مردم است. آیا نوع و نحوه بهره مندی از این ابزار ها نیاز به تجدید نظر ندارد؟ شما چه فکر می کنید؟

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

 

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload