گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 24 شهریور, 1394 | نظرات 0 نظر

فقدان راه شاهانه در فراگیری درس هندسه!

"قانون اساسی برای همه" فقدان راه شاهانه در فراگیری درس هندسه! *قربانعلی مهری مَتانکلایی 1- مؤسّسه‌اي قرآني به نام «اُسوَه‌ي حسنه» از اسفندماه1393 به نشاني «البرز28(خيابان تهران) شهرستان قائم‌شهر» راه‌اندازي شد. ساعت 11 تا 13و از ماه مهر

"قانون اساسی برای همه"

فقدان راه شاهانه در فراگیری درس هندسه!

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

1- مؤسّسه‌اي قرآني به نام «اُسوَه‌ي حسنه» از اسفندماه1393 به نشاني «البرز28(خيابان تهران) شهرستان قائم‌شهر» راه‌اندازي شد. ساعت 11 تا 13و از ماه مهر از ساعت 10 تا 12 جمعه های هر هفته علاوه بر تشكيل «محافل اُنس با قرآن»، اصحاب قلم، سخن و انديشه در حوزه‌هاي سياسي، دفاعي، امنيتي، اطلاعاتي، اجتماعي، فرهنگي، اقتصادي و . . . ، {اصول 1و176 قانون اساسي} و در ارتباط با مسائل و موضوعات روستايي، شهري، استاني، مملكتي، منطقه‌اي و بين‌المللي،‌ضمن ايراد سخن، درصدد پاسخ به پرسش‌ برمي‌آيند. تاكنون با تشكيل افزون بر 20 جلسه ی «محفل انس با قرآن»، نیز ‌14 سخنرانِ سخنور بار زحمت تنوير افكار و تضارب انديشه‌ها را متحمّل شده‌اند. سعيشان مشكور باد. قاطبه‌ي شركت‌كنندگان از سخنرانان و جمعيّت حاضر، برگزاري چنين نشست‌هايي را در شناسايي ظرفيت‌ها، قابليت‌ها،‌استعدادها، چالش‌ها و آسيب‌ها مثبت ارزیابی کرده و برای آگاه‌شدن از راه کار های پيشنهادی و خروج از بن‌بست‌ها مؤثّر دانسته اند.

2-  با وجود آنکه، راه اندازی چنین موسساتی با اهداف پیش گفته، باید مورد مطالبه اکید شهروندان از مدّعیان حضور در عرصه های اجتماعی باشد اما مع الاسف ، برخي مدعوّين محترم، خاصّه علاقمندان به حضور یا تداوم فعاليت در انتخابات با اين بهانه كه حضور در چنين تشکّل ها و جمعيت‌هايي،‌ منافعش به نام صاحب مؤسّسه و پایه گذار این شیوه ی تعامل با دیگران مصادره خواهد شد!!، از پذیرش دعوت و ايراد سخن احتياط مي‌ورزند يا امتناع مي‌كنند. آيا ايراد دارد يك فرد كه خود چه بسا علاقمند به حضور در فعاليت‌هاي شهري و استاني است، فضا را به گونه‌اي مهيّا نمايد كه ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي ديگران نيز مورد بهره‌برداري بهينه قرار گيرد؟! شيوه و سنّتي حسنه كه جاي آن طيّ 36 سال اخير به غايت در فضاي سياسي و اجتماعي كشور، خالي ماند و ناشناخته! آيا شما به گونه‌اي ديگر مي‌انديشيد؟!

3- اقلیدس ریاضیدان یونانی در 3 قرن پیش از میلاد است. گویند در زبان یونانی «اقلی» به معنای کلید و «دس» به معنای هندسه و اقلیدس به معنای «کلید هندسه» است. در زمان وی مرگ اسکندر مقدونی فرا رسید و سردارانش برای کسب قدرت با یکدیگر جنگیدند. بَطلمیوس یکی از سرداران اسکندر بود که مصر را گرفت و در آنجا تشکیل حکومت داد. وی از علم و دانش حمایت می کرد و دانشمندان را جهت اقامت به اسکندریه فرا می خواند. فرمانروای مصر هنگامی که خواست هندسه را بیاموزد آن را دشوار دید. ترجیح داد که از راه آسان تری به فهم آن موفق شود. از اقلیدس پرسید: آیا امکان دارد قضایا را به نحو ساده تری بیان کرد؟ اقلیدس پاسخ داد: «در هندسه راه مخصوص شاهانه وجود ندارد!».

4- در ایران امروز که به موجب اصول قانون اساسی، «اداره ی امور کشور جز با اتّکاء به آرای عمومی» متصوّر نخواهد بود حضور در رقابت های انتخاباتی، راه کار های خود را می طلبد. داوطلبی که اصرار دارد 80 میلیون جمعیت کشور را در حوزه ی تقنین و نظارت بر عملکرد ها نمایندگی کند قطعا می داند که سختی های راه را باید تحمل کند. راه آسان و شاهانه ای وجود ندارد تا با انتخاب و پیمودن آن بتوان به مقصد رسید. داوطلب نمایندگی پیش از آنکه در مجلس حضور یابد و در مقام پرسش از دولتمردان برآید، خود باید پاسخگو به پرسش های مردم شهر و دیارش باشد. حضور در نشست ها و مواجهه با شهروندان، ساده ترین راه برای تمرین نمایندگی و تقویت ارکان دموکراسی و مردم سالاری است.

5- راقم اين سطور بر اين باور است هر شهروند كه درصدد است با عَرضه خود به افکار عمومی، اعتماد آنان را جلب و آرائشان را تصاحب كند، ناگزير از حضور در چنين اجتماعاتي است که وصفش گذشت. مقامات شهری و استانی نیز با حضور در چنین تجمّعات و پاسخگویی به سؤالات، قطعاً جامعه را برای ایفای وظیفه ی بر زمین مانده در اصل هشتم (8) قانون اساسی، یعنی«اِعمال نظارت همگانی و متقابل مردم نسبت به دولت» و حاکمیت همراهی نموده و یاری خواهند کرد. ایده و آرمانی که نگارنده، تلاش خواهد کرد  تحقّق یافتن آن را به فضل الهی، در حدّ وُسع و توان و به همّت جوانمردان شهر و دیار و البته در چارچوب ظرفیت های قانونی جامه ی عمل بپوشاند.

6- با آگاهی بخشیدن به افكار عمومي و فراهم آوردن فضاي سالم گفتگو و برپائي كرسي‌هاي آزادانديشي است كه يك نامزد انتخاباتي مجاز خواهد شد آراء آگاهانه مردم شهر و ديارش را از آنِ خود سازد. مگر راه يا راه‌هاي ديگري هم هست كه دستيابي به مقصد و مقصود را آسان‌تر بگرداند؟! در صورت وجود راه‌هاي آسان‌تر، قطعاً راقم این سطور  را از آشناكردن و پيمودن طريقش، دريغ نخواهيد فرمود. جهت آگاهی از نقطه نظرات نگارنده، مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی اینجانب، به نشانی WWW.GHORBANALIMEHRI.IR ، خالی از فایده نمی باشد.

 

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

شنبه 21 / 06 / 1394

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload