گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 10 مهر, 1394 | نظرات 0 نظر

راست گفته اند:«بی مایه فطیر است!» امّا،...

"قانون اساسی برای همه" راست گفته اند:«بی مایه فطیر است!» امّا،... *قربانعلی مهری مَتانکلایی 1-فطیر، خلاف خمیر است. «خمیرِ برنیامده»، «نانی که خمیر آن را مایه نزده باشند» و «نان بی خمیر مایه» را فطیر نامند. «بی مایه فطیر است&raq

"قانون اساسی برای همه"

راست گفته اند:«بی مایه فطیر است!» امّا،...

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

1-فطیر، خلاف خمیر است. «خمیرِ برنیامده»، «نانی که خمیر آن را مایه نزده باشند» و «نان بی خمیر مایه» را فطیر نامند. «بی مایه فطیر است» یعنی، «بدون سرمایه کار پیش نمی رود» و به عبارت ساده،« در هر کاری که پول در آن خرج نکنی به نتیجه نمی رسد.» همانگونه که، خمیر ِترش، مایه ای است که نان با نبود آن قوام نمی یابد، پول و سرمایه نیز چاشنی و خورشتی است که کارها بدون آن سامان نمی گیرد. حضور در عرصه ی رقابت های انتخاباتی، از جمله در دهمین دورة انتخابات مجلس در 7 اسفند ماه 1394 که شما جوانان در آستانه خلق آن حماسه بزرگ اید، از جمله مصادیق همان کارها است.

2-قطعا یکی از مصادیقِ «مایه» پول است و ثروت، و دیگری اتّصال است به کانون قدرت. امّا پر واضح است که مصداق ها منحصر به این عناوین نیست. آیا «بَیان و بَنان» یعنی سخن و قلم، همراه با برخوردا بودن از «سوابق کاری» را نمی توان در زمرة مصادیقی دیگر از واژه نام آشنای « مایه » دانست؟

3-نگارنده، اولاً، گزارش از احوال شخصیّه خود را با عنوان «نقد حال» در پایگاه اطلاع رسانی به نشانی «WWW.GHORBANALIMEHRI.IR» انعکاس داده است. ثانیاً، فهرست سوابق «اجرائی، علمی، فرهنگی و اجتماعی» خود را از همان طریق، انتشار داده است. ثالثاً، فهرست افزون بر 60 فقره «دل نوشته» را در موضوعات گوناگون، علاوه بر انتشار در روزنامه های ملّی، محلی، استانی و شهری از طریق پایگاه اطلاع رسانی در اختیار همگان قرار داده است. رابعاً، با راه اندازی مؤسسه قرآنی «اسوه حسنه» در البرز28- خ تهرانِ شهرستان قائم شهر، از آغاز سال جاری تاکنون، با برگزاری افزون بر 20جلسه «محافل انس با قرآن»، سخنوران گوناگون از چهره های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و اغلب، نامزدهای احتمالی در دهمین دورة انتخابات مجلس شورای اسلامی، همراه با جلسات پرسش و پاسخ در موضوعات مرتبط با حوزه های شهری، روستائی، استانی، ملی، مملکتی، منطقه ای و بین المللی ایراد سخن نموده اند. دیگر گرامیان نیز به ترتیب و در نوبت های بعدی، بر همین سیاق در مقام سخن برخواهند آمد.

4-برگزاری «کرسی های آزاد اندیشی» که تداوم و استمرار آن، علاوه بر فرهنگ سازی و فراهم نمودن امکان استماع آراء و نظرات متفاوت، موجبات شناسائی، نقد و بررسی، تطبیق و مقایسه، اِتّباع احسن و انتخاب اصلح را تأمین و تضمین خواهد کرد. به همّت یاران، این« کرسی ها »، ماه ها است که در « آکادمی » موسوم به « اسوة حسنه » استقرار یافت و با جدّیت به فعالیّت مشغول است. امید آنکه تداوم یابد، البتّه با همّت جوانان این دیار.

5-راقم این سطور نمی داند ارجمندان گرامی از آقایان و بانوان، جوانان، دانشگاهیان، حوزویان، اصحاب مدرسه و دبیرستان، دیگر اقشار صاحب نظر از کارگران، کشاورزان، صاحبان حِرَف و مشاغل از اصناف و سندیکاههای رانندگان، نانوایان، مغازه داران، بنگاه داران، پزشکان، قضات، وکلاء، کارکنان و شاغلان در بخش های خصوصی و دستگاههای اجرائی اعمّ از کشوری و لشکری، چه میزان از حجم اندک اطّلاع رسانی ها آگاهی یافته اند. قطعاً، نقص در شیوه اطلاع رسانی، متوّجه این جانب و رفع آن نیز با دریافت پیشنهادهای اصلاحی مخاطبان محترم بر عهده ی وی می باشد.

6-نگارنده، ضمن استقبال از آراء و نظرات ارباب معرفت، پیشاپیش رضایت خود را از هرگونه داوری و ارزیابی که قطعاً در چهارچوب موازین عقلی و عرفی و با رعایت مضامین اخلاقی و انسانی به عمل خواهند آورد، اعلام می دارد.

*« دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوّبات دولت با قوانین مجلس »

چهار شنبه 8 / 7 / 94

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload