گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 20 مهر, 1394 | نظرات 0 نظر

به بهانه سفر رييس محترم جمهور به استان مازندران

"قانون اساسي براي همه" به بهانه سفر رييس محترم جمهور به استان مازندران   * قربانعلي مهري متانكلايي   1. بعد از سفر آقاي دكتر جهانگيري معاون محترم اول در تابستان سال جاری، قرار است امروز دوشنبه 20 مهر 1394 جناب دكتر روحاني رييس محترم جمهور و هيات همراه به منظور آ

"قانون اساسي براي همه"

به بهانه سفر رييس محترم جمهور به استان مازندران  

* قربانعلي مهري متانكلايي

 

1. بعد از سفر آقاي دكتر جهانگيري معاون محترم اول در تابستان سال جاری، قرار است امروز دوشنبه 20 مهر 1394 جناب دكتر روحاني رييس محترم جمهور و هيات همراه به منظور آگاهي از ظرفيت ها و قابليت ها ، چاره انديشي براي رفع موانع رشد و توسعه از چالش ها و آسيب ها و پيگيري برنامه هاي منطقه اي و محلي دولت در استان مازندران ، ديدار نوبه اي خود را در اين استان پرقابليت و فرهنگ پرور به سامان برساند. ضمن خير مقدم به جناب ايشان و آرزوي توفيق براي هيات همراه ، شايسته ديدم علاوه بر اشاره اي گذرا به " گفتمان اعتدال در پرونده هسته اي ايران " ، پيرامون مسايل و موضوعات مربوط به "توليد و اشتغال" ، مطالبي بر صفحه كاغذ بنگارم، تا چه در نظر آيد. اما طرح مطالب :

بخش نخست : گفتمان اعتدال در پرونده هسته اي ايران

2. گفتمان اعتدال، مقدمه اي است براي دستيابي به گفتمان " صلح و سلام" . ضرورت ندارد كسي گفتمان خود را " گفتمان اعتدال" بنامد ، بلكه هوشمندي و دانايي اقتضاء مي كند شيوه و روش اتخاذي به گونه اي باشد تا گفتمانمان در عمل ، گفتمان اعتدال گردد." كونوا دعاه الناس بغير السنتكم" . پرونده هسته اي ايران، ناخواسته يكي از چالش برانگيز ترين پرونده هاي سياسي جهان نام گرفت. اما با قطع نظر از برخي فرازها و فرودها ، ايران در تفاهم هسته اي ، قدرت اقناع خود را در عرصه ديپلماسي و چانه زني به تمدن ها و قدرت هاي جهاني نشان داد . تاملي اندك و بي طرفانه در سير مراحل پرونده از آغاز تا انجام ، و البته تا اينجاي كار ، بيانگر آن است علاوه بر مهار شدن هرگونه بحرانهاي احتمالي پيش رو ، از قبيل تداوم و تشديد تحريم ها تا دامن زده شدن به وقوع جنگي احتمالي ، اولا – تهديد ها نه تنها براي ايران  بلكه براي جامعه جهاني نيز در حال تبديل شدن به فرصت است ، ثانيا -  هر چند تاخير در تعيين تكليف نهايي برجام ، روزانه ممكن است خسارات سنگيني را متوجه كشور سازد ، اما نظر به اهميت موضوع ، بايد دانست همگام با شوراي عالي امنيت ملي ، اقدام روز يكشنبه 19/7/94 مجلس شوراي اسلامی به تصويب كليات طرح موسوم به " اقدام  متقابل و متناسب دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام " و سپس ورود مجلس در جزئيات طرح و تصويب نهايي آن در روزهاي آتي و آنگاه سير مراحل قانوني حسب مورد در شوراي نگهبان و مجمع تشخيص مصلحت نظام ، قطعا در همين راستا قابل ارزيابي است ، ثالثا – تلاش دولتمردان و كارگزاران نظام از رهبري معظم ، قواي سه گانه ، نهاد هاي تاثير گذار و قاطبه ملت بزرگ آن است تا با حصول اطمينان از بازنشدن روزنه اي براي نفوذ اجانب ، عناصر سه گانه اقتدار ملي ، يعني " عزت ، حكمت و مصلحت " كشور ايران تامين و اين اقتدار از هرگونه تعرض مصون بماند ، رابعا-  جهان متقاعد شد با قبول كردن ايران اسلامي به عنوان قدرت برتر و دارنده توان هسته اي صلح آميز ، جمهوري اسلامي ايران را به عنوان شريكي استراتژيك در معادلات منطقه اي و جهاني به رسميت بشناسد . موضوعي كه تا چندي پيش ، بدخواهان ، وقوع آن را به عنوان " تصوري بلا تصديق " ، نه تنها مشكل ، بلكه تعليق بر محال مي پنداشتند! آيا شما باور ديگري داريد ؟

 

بخش دوم : توليد و اشتغال

 

3. همگان واقفند دستاورد اصلي مذاكرات هسته اي ايران با گروه كشورهاي موسوم به1+5 آن شد تا با هنر ديپلماسي ايراني- اسلامي ، شرايط جديدي در روابط بين المللي و منطقه اي به وجود آيد . ايران توانست با قدرت منطق بر قدرت تهديد و فشار پيروز شود . روابطي صلح آميز و توام بااحترام متقابل را با جهان رقم بزند . دوران ايران هراسي را خاتمه دهد . ملت ومملكت را به تماشاي دوران استقبال جهاني از فعاليت هاي جديد اقتصادي فرا بخواند . با ايجاد فضاي مناسب براي جذب سرمايه هاي داخلي  ، ورود سرمايه و تكنولوژي خارجي را به ايران تسهيل نمايد . بازار توليد ، كارآفريني ، اشتغال براي همگان خاصه براي نسل تحصيل كرده به همراه صادرات كالا و دانش را رونق بخشد . ضمن مبارزه با مفاسد اقتصادي و شكستن سد انحصار و تبعيض ، رقابت سالم را سامان دهد . با توجه به وجود ثبات و امنيت در كشور ، حمايت از كارآفرينان و رفع موانع اقتصادي و ارائه تسهيلات لازم براي دستيابي به توسعه اي پايدار را وجهه همت خود سازد.  سرنجام آنكه دولت متعهد گردد موجباتي فراهم آورد تا همه امكانات خود را براي نيل به آن اهداف و مقاصد عاليه به كار اندازد .

4. نظر به مراتب فوق ، در اينكه چه ميزان توفيق عايد دولت و ملت شد بحثي است جداگانه كه در نوشتاري ديگر به سمع و نظر خوانندگان محترم خواهد رسيد .

5. اميد است حضور رييس جمهور محترم و هيات همراه ، افق هايي روشن از رونق اشتغال ، جذب سرمايه ، ايجاد كار و حمايت از توليد كالاهاي اساسي و تضمين قيمت خريد كالا از توليد گران منطقه اي و استاني ، از جمله دستاورد هايي باشد كه به يمن سفر رييس محترم جمهور اسباب خرسندي و نشاط را براي شهروندان استان بزرگ مازندران به ارمغان آورد .  

 

*"دبير هيات بررسي  و  تطبيق مصوبات دولت با قوانين مجلس "

دوشنبه 20 /7/ 1394

 

 

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload