گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 20 مهر, 1394 | نظرات 0 نظر

قضاوت تاريخ!

"قانون اساسی برای همه" قضاوت تاريخ! *قربانعلی مهری مَتانکلایی 1- «تاریخ در ترازو» کتابی است به قلم مورّخ معاصر، مرحوم دکتر عبدالحسین زرّین کوب. این نوشتار کوتاه نه در صدد توصیف این کتاب است و نه تحلیل آن. امّا نام کتاب و مولّف آن سبب شد کلمات زیر به نگارش درآید. 2-

"قانون اساسی برای همه"

قضاوت تاريخ!

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

1- «تاریخ در ترازو» کتابی است به قلم مورّخ معاصر، مرحوم دکتر عبدالحسین زرّین کوب. این نوشتار کوتاه نه در صدد توصیف این کتاب است و نه تحلیل آن. امّا نام کتاب و مولّف آن سبب شد کلمات زیر به نگارش درآید.

2- صفحه 10 روزنامه وزين كيهان، يكشنبه19/7/94 باتوجه به در دستور كار قرار گرفتن كليات طرح موسوم به « اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام» در جلسه علني مجلس كه به تصويب آن منجر شد، خطاب به قانونگذاران و مجریان فریاد می زند: «آقايان دولتي و آقايان مجلسي! روزگاري، تاريخ قضاوت خواهد كرد و قضاوت تاريخ صريح و برنده و بي‌رحم خواهد بود، روزگاري تاريخ به آيندگان خواهد گفت كه بر سر حيثيت و شرف و كيان اين مُلك چه آمده است؟ چه ها فروختند؟ و به چه قيمتي؟ و چه خريدند؟ و به چه قيمتي؟». آقاي دكتر علي‌اكبر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران با حضور در جلسه علني همان روز مجلس،‌ آنگاه كه در تبيين سند برجام و دفاع از مفاد و محتواي آن برآمد اظهار داشت: «برجام سند افتخاري براي ملت ما خواهد بود و حاكميت ملي را حفظ خواهد كرد.» و افزود:‌ «تاريخ ثابت خواهد كرد كه در مذاكرات، دست بالا را داشتيم و تنها محدوديتي را كه پذيرفتيم مربوط به توليد بمب هسته‌اي بود، درحاليكه بر اساس فتاوي مقام معظم رهبري هيچگاه به دنبال بمب هسته‌اي نبوده‌ايم.»

3- استاد زرّین کوب به نقل از نیچه فیلسوف آلمانی می گوید: «تاریخ، انسان را با کارهای بزرگ اعصار گذشته آشنا می کند و فعالیّت آفرینندگی را در انسان بر می انگیزد و وی را به ادامه سنّت های افتخارآمیز گذشته تشویق می کند.» غرض آنکه در موضوع «برجام»، هر دو ديدگاه، قضاوت تاريخ را به عنوان يكي از معيارهاي سنجش و ابزار«راستي‌آزمائي» مورد پذيرش قرار داده‌اند.از اصحاب معرفت تقاضا مي‌شود با قطع نظر از حب‌ّ و بغض‌ها و به دور از جناح بازي‌ها و با رعايت انصاف و مروّت، خود درصدد داوري برآيند كداميك از دو ديدگاه، يكي نفي و ديگري اثبات را به واقع نزديك‌تر و با مصلحت ملي و مملكتي سازگارتر مي‌يابند؟ هر دو نظر محترمند ولي راقم اين سطور، بر اساس داده‌ها و يافته‌ها، اثبات را بر نفي ترجيح مي‌دهد. شما بر كدام طريقيد؟

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

‌دوشنبه، 20 /07/ 1394

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload