گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 21 مهر, 1394 | نظرات 0 نظر

تير در تاريكي

"قانون اساسی برای همه" تير در تاريكي *قربانعلی مهری مَتانکلایی قِصّه‌ي پر غُصّه يا داستان شيرينِ درهم‌تنيدگي سياست و حكومت با اخلاق و ديانت، قِصّه و داستاني نوظهور و مربوط به ديروز و امروز جوامع بشري نيست. مصلحان اجتماعي در نسبت اخلاق و سياست و چگونگي تعامل ميان اين د

"قانون اساسی برای همه"

تير در تاريكي

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

  1. قِصّه‌ي پر غُصّه يا داستان شيرينِ درهم‌تنيدگي سياست و حكومت با اخلاق و ديانت، قِصّه و داستاني نوظهور و مربوط به ديروز و امروز جوامع بشري نيست. مصلحان اجتماعي در نسبت اخلاق و سياست و چگونگي تعامل ميان اين دو، فراوان سخن گفته‌اند. بديهي است حوزه بزرگ سياست و حكومت چنانچه لبريز از اخلاق و معرفت شود مي‌توان جامعه‌اي دانش‌محور و اخلاق‌مدار را به تماشا نشست. نوع تعامل سياست‌مداران و مصلحان بزرگ و در رأس همه، انبياي الهي و ائمه معصومين از پيامبر(ص)‌و علي(ع)‌با اهالي شهرها و ديارها والاتر از آن است تا به وصف درآيد.
  2.  تصويب برخي «طرح‌ها و لوايح» حساسيت‌برانگيز مانند بحث و مذاكره پيرامون طرح موسوم به «اقدام متقابل و متناسب دولت جمهوري اسلامي ايران در اجراي برجام» كه علاوه بر تصويب كليات طرح در جلسه علني يكشنبه 19/7/94، جزئيات آن نيز مشتمل بر متن ماده ‌واحده، 9ماده و دو تبصره، سه‌شنبه 21/7/94  با اِعمال اصلاحات و رأي اكثريت نمايندگان به تصويب مجلس رسيد، علي‌رغم دارابودن مباحث شيرين و شنيدني، ثبت و نمايش صحنه‌هايي ناموزون از بداخلاقي‌هادر صحن علني، مسئله‌اي نيست كه اذهان را به خود مشغول ننمايد. در مذمّت رفتارهاي خارج از چهارچوب‌ها و موازين اخلاقي، شايد بتوان فراوان سخن گفت، اما نبايد يك نكته مثبت را ازنظر دور داشت، و آن اينكه ضرر و آسيب اينگونه رفتارها، اجماع و اتفاقي را نزد اصحاب خِرَد رقم خواهد زد تا همگان بتوانند با يَدِ واحده، قلم پاكيزه و به لسان مشترك و متحد، عليه اينگونه رفتارها موضع‌گيري نمايند.
  3.  مسئله‌ي بداخلاقي‌ها، مسئله‌اي جناحي و خطّي، پايداري و ولائي، يا اصولگرائي و اصلاح‌طلبي نيست، تا از باب «. . . كُلُّ حِزْبٍ بِمَا لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ»[روم:32] قابل اغماض باشد و چشم‌پوشي، بلكه مسئله،‌مسئله‌اي است انساني و اخلاقي. يعني اخلاق و معرفت به عنوان مصاديق و معيارهايي ثابت و پايدار كه همگان بايد با قراردادن خود درجبهه‌ي بزرگ الهي و با برخوردار شدن از رنگ و بوي خدايي، خود را به ساحل نجات برسانند. «. . . فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ»[مائده:56] و « صِبْغَةَ اللّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللّهِ صِبْغَةً . . .» [بقره:138]
  4.  اكنون سياسيون كشور پهناور و نظام آرمانگراي جمهوري اسلامي ايران از هر جريان و تفكر و مشي و جناحي بايد ضمن كاستن از حجم بداخلاقي‌ها، مانع از رسوخ و نهادينه‌شدن آن در پيكره اجتماع شوند. آستانه انتخابات كه در سايه نظام مردم‌سالاري، جامعه هرازگاه خود را در مواجهه با آن آزمون بزرگ، مي‌يابد، ازجمله در حماسه‌ي بزرگ انتخابات دهمين و پنجمين دوره مجالس «شوراي اسلامي» و «خبرگان رهبري» جمعه 7اسفند94 يكي از آن آوردگاه‌هايي است كه مي‌توان تلاش فعالان عرصه‌ي رقابت براي دست‌يابي به كرسي‌هاي نمايندگي در هريك از دو مجلس را با چاشني‌هاي اخلاقي و انساني، عطرآگين ساخت و بانشاط.
  5.  «موسسه قرآني اسوه حسنه» با آغاز فعاليت از زمستان1393 در حوزه‌ي بزرگ «قائم‌شهر، سيمرغ،‌ سوادكوه، جويبار و سوادكوه شمالي» با تشكيل جلسات منظم در جمعه هر هفته، تحكيم و ترويج ارزش‌ها و مباني اخلاقي و انساني در عرصه‌ي فعاليت‌هاي شهري و استاني را وجهه همت خود قرار داده است. اين مؤسسه تاكنون علاوه بر برگزاري «محافل انس با قرآن مجيد» توانست اجتماعاتي با حضور جمع دوستان و با دعوت از سخنرانان از مجموعه‌هاي بزرگ شهري و روستايي و اغلب از جمع داوطلبان حضور در دهمين دوره‌ي انتخابات مجلس شوراي اسلامي را به سامان رسانَد.
  6.  در راستاي اين كلام كه «حكومت بر مردم آگاه هنر است» نگارنده بر اين باور است كه تصاحب آراء و جلب اعتماد عموم نيز بايد بر همين اساس مورد ارزيابي قرار گيرد. از اين‌رو، «مؤسسه اسوه حسنه» درصدد است با آگاهي يافتن از ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي انساني، موجباتي فراهم آورد تا افكار عمومي در قلمرو بزرگ شهري و روستايي از حوزه‌ي وسيع انتخابيه كه در اصطلاح محلّي، محدوده‌اي است به وسعت «اُوِتِكْ تا كوهِ تِكْ» يا «اُوِلُوْ تا كوهِ لُوْ» يعني قلمروي وسيع از مرتفع‌ترين سلسله جبال البرز در سوادكوه تا پَهن‌دشت‌ها و كرانه‌هاي سرسبز ساحل و دريا را در بر مي‌گيرد با علم و آگاهي بيشتر و با انس و الفت فراوان‌تر و با شنيدن آراء و نظرات و طرح‌ها و برنامه‌هاي متفاوت از يكديگر بتوانند در مقام نقد و ارزيابي و تطبيق و مقارنه برآيند و آنگاه با آرامش كامل و اطمينان خاطر در ايفاي وظائف خطير مشاركت جستن در تعيين سرنوشت سياسي و اجتماعي و انتخاب فرد يا افراد اصلح،‌ نقش‌آفريني كنند.
  7. نيل به توفيق، منوط به همراهي جمع دوستان از مخاطبين محترم اين نوشتار و ديگر كساني است كه شما بزرگواران، زحمت اطلاع‌رساني به آنان را متحمل خواهيد شد. اميد آنكه به فراخور شهر و ديار، مجتمعاتي فراوان پا بگيرد تا چنان نشود كه حضور «مؤسسه اسوه حسنه» به مثابه رها شدن «تير در تاريكي»، خوش بدرخشد اما به دليل تنها ماندن، به مانند «دولتي مستعجل»، گم شود و از نظرها محو گردد.

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

‌سه‌شنبه 21 / 7 / 94

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload