گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 18 آبان, 1394 | نظرات 0 نظر

فرزندان ایران

فرزندان ایران * قربانعلی مهری مَتانکلایی عباس یمینی شریف متولد  1298محله ی «دربند» واقع در شمیرانات تهران متوفّا به سال 1368از نخستین شاعران و نویسندگان کودک در ایران معاصر است. همگان  از دوران دبستان برخی سروده های او را به خاطر داریم. «گلهای خندان» یا &l

فرزندان ایران

* قربانعلی مهری مَتانکلایی

عباس یمینی شریف متولد  1298محله ی «دربند» واقع در شمیرانات تهران متوفّا به سال 1368از نخستین شاعران و نویسندگان کودک در ایران معاصر است. همگان  از دوران دبستان برخی سروده های او را به خاطر داریم. «گلهای خندان» یا «فرزندان ایران» از سروده های زیبای او است. ایران امروز چه سخت نیازمند آن است هم نوا با ترنّم ابیات کوتاه و اما رسا و بجا مانده از او، نهال رو به رشد «هم دلی و هم زبانی» را دوباره با بالندگی هر چه تمامتر بر صفحه وجود  بارور سازد، بر شاخ و برگ آن بیفزاید و با تجدید خاطره دوران تکرار ناشدنی کودکی و نوجوانی، دوباره خود را با آرزوها و آرمان هایش چون کودک خردسال این سرزمین در عمران وآبادانی اش سهیم نماید. در سروده شاعر، هر ایرانی تباری «فرزند ایران» است. خواه نوزاد گهواره باشد خواه پیر مرد یا پیر زن 120 ساله و خواه کودکی که هنوز در این آب وخاک یا از پدر ومادری ایرانی در هر کجای جهان به دنیا نیامده باشد. پس بیایید با هم زمزمه کنیم:

ما گلهای خندانیم           فرزندان ایرانـــیــــم

ما سرزمین خود را          مانند جان می دانیم

ما باید دانا باشیم            هشیار و بینا باشیم

از بهر حفظ ایــــران          باید تــــوانابـــاشیـم

آباد  باش  ای ایـــران        آزاد باش ای ایـــران

از ما فرزنــدان خــود          دلشاد باش ای ایران

آیا سزاوارنیست در آستانه ورود به جمعه7 اسفند 94 به جای بنرها و پارچه های رنگارنگ از شعارهای تکراری، سروده ی شاعر، چون دانه های ستاره بر طلیعه ستادهای انتخاباتی در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بدرخشد و در کوی برزن های این مرز و بوم زمزمه شود؟ این جانب اگر در عرصه باشد قطعا چنین خواهد کرد. در ادامه سروده ای دیگراز شادروان یمینی شریف را با نام دوست داشتنی «میهن خویش را کنیم آباد»  ملاحظه خواهید نمود.

*دبیر «هیات بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload