گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 8 آذر, 1394 | نظرات 0 نظر

روزشمار انتخابات

"قانون اساسی برای همه" روزشمار انتخابات *قربانعلی مهری مَتانکلایی 1- سالها است که در ماه های منتهی به انتخابات، این بحث بین دستگاه مجری انتخابات و نهاد ناظر، یعنی وزارت کشور و شورای نگهبان، صفحات روزنامه ها و بعضاً برنامه های رسانه ملّی صدا و سیما را به خود اختصاص می دهد که «

"قانون اساسی برای همه"

روزشمار انتخابات

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

1- سالها است که در ماه های منتهی به انتخابات، این بحث بین دستگاه مجری انتخابات و نهاد ناظر، یعنی وزارت کشور و شورای نگهبان، صفحات روزنامه ها و بعضاً برنامه های رسانه ملّی صدا و سیما را به خود اختصاص می دهد که «برگزاری تمام مراحل انتخابات و یا نتیجه حاصل از آن که عبارت است از شمارش آراء، آیا قرار است کماکان به شیوه سنّتی و به صورت دستی انجام پذیرد یا به طریق ماشینی و الکترونیکی؟!»

2- گفتگو پیرامون به فرجام رسیدن این گونه تفاوت در دیدگاه ها، خارج از توان این نوشتار است، اما از هم اکنون که 7 آذر ماه است تا جمعه 7 اسفند که روز حماسه حضور در دهمین دوره انتخابات مجلس می باشد 90 روز وقت باقی است. به زبان ساده، «روزشمار انتخابات» را از این پس می توان به صورت معکوس مورد شمارش قرار داد. امّا یادآوری این نکته را نباید از نظر دور داشت که در کلام امیر سخن امام علی ابن ابی طالب (ع) آمده است: «وقت به چنان سرعتی می گذرد که ابرهای بالای سرمان بر فراز آسمان!». بنابراین، باید وقت شناس بود و فرصت طلب. وقت شناس آنی است که فرصت را مغتنم بشمارد. این است معنای سخن ملّای رومی در دفتر اوّل مثنوی معنوی و کلام حافظ شیرین سخن در غزل 473 که می سرایند:

«صوفی ابن الوقت باشد ای رفیق!                نیست فردا گفتن از شرط طریق».

*******

«وقت را غنیمت دان آنقدر که بتوانی         حاصل از حیات ای جان این دم است تا دانی».

3- مقصود آنکه در فرصت 90 روزه باقیمانده تا روز برگزاری انتخابات، علاقمندان به حضور آگاهانه و متعهّدانه در حماسه حضور، باید به خود اجازه دهند با شنیدن تمام حرف ها و همه طرح ها و برنامه های متفاوت از گوناگون داوطلبان حضور د رعرصه رقابت، در مقام ارزیابی برآمده و انتخاباتی بی حاشیه، آرام، سالم و آگاهانه را رقم بزنند.

4- «موسّسه اسوه حسنه» اکنون که جلسات هفتگی خود را با حضور مرتّب و متناوب تمامی داوطلبان احتمالی حضور در انتخابات برگزار می کند، شاید مکان مناسبی باشد برای دیدار با نامزدها و شنیدن حرف های تازه و نو. محافل انس دوستانه که حضور در جمع دوستان قطعاً قادر خواهد شد به سهم خود امکان سریع و آسان ارزیابی ها و تصمیم گیری ها را برای شناخت و انتخاب اصلح فراهم آورد.

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

شنبه 07 / 09 / 1394

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload