گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 9 آذر, 1394 | نظرات 0 نظر

گفتاری از نیچه

"قانون اساسی برای همه" گفتاری از نیچه *قربانعلی مهری مَتانکلایی 1- از فِرِدریک نیچه فیلسوف آلمانی (1900-1844) نقل است که می گفت: «آینده از آن کسانی است که به استقبالش می روند» نه آنکه آینده به سراغشان بیاید. مطابق اصل ششم قانون اساسی، «در جمهوری اسلامی ایران امور

"قانون اساسی برای همه"

گفتاری از نیچه

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

1- از فِرِدریک نیچه فیلسوف آلمانی (1900-1844) نقل است که می گفت: «آینده از آن کسانی است که به استقبالش می روند» نه آنکه آینده به سراغشان بیاید. مطابق اصل ششم قانون اساسی، «در جمهوری اسلامی ایران امور کشور باید به اتّکاء آرای عمومی اداره شود، از راه انتخابات : انتخاب رئیس جمهور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، اعضای شوراها و نظایر این ها، یا از راه همه پرسی و . . .». این دستاورد بزرگ، ضابطه ای شد که مفاد آن به موجب نصّ صریح مندرج در ذیل اصل 177 همین قانون، در زمره اصول لایتغیّر و غیر قابل تجدید نظر به شمار آمده است.

2- انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی، هر چهار سال یک بار به انجام می رسد. جمعه 7 اسفند 1394 ، دهمین دوره این حماسه حضور رقم خواهد خورد. به عبارتی ساده تر، مجلس شورای اسلامی، با انجام دهمین دوره انتخابات پیش رو، چهل ساله خواهد شد. 40 سالگی، پایان دوره تجربه اندوزی است و اکتساب. یعنی از این تاریخ به بعد که پایان دوره های پر فراز و نشیب آزمون ها و خطاها است، باید نهاد قانونگذار، دوران پختگی و ثبات در تصمیم گیری ها و تصویب قوانین جامع تر و مانع تر، ماندگارتر و پر ملات تر را در پیش بگیرد. نظر به اهمیّت عدد 40 است که رسول مکرّم اسلام (ص) می فرماید: «مَن أَخلَصَ لِلّهِ أَربَعينَ صَباحاً فَجَّرَ اللهُ يَنابيعَ الحِكمَةِ مِن قَلبِه عَلي لِسانِهِ» كسي كه چهل شبانه روز با اخلاص عمل كند، خداوند چشمه‏هاي حكمت را در قلب او مي‏جوشاند و بر قلم و زبانش جاري مي‏كند.  و حافظ لسان الغیب در غزل 483 با الهام از کلام نبوی (ص) می سراید:

«سحرگه ره روی در سرزمینی               همی گفت این معمّا با قرینی

که ای صوفی شراب آنگه شود صاف                که در شیشه برآرد اربعینی».

اصحاب معرفت می دانند مقصود جناب حافظ از شراب، آنی است که قرآن مجید در وصفش می فرماید: «. . . وَسَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَابًا طَهُورًا» بهشتيان را پروردگارشان باده‏ اى پاك مى‏نوشاند{انسان: 21}.

3- با سپری شدن 9 دوره قانونگذاری و گام نهادن قوّه مقنّنه کشور در آستانه چهل سالگی، مجلس باید به موقعیّتی رسیده باشد تا بتواند از حجم حجیم قوانینِ اغلب تکراری و متعارض با یکدیگر بکاهد. تنقیح قوانین و مقرّرات زدایی را وجهه همّت خود نماید. این آرزو به بار نخواهد نشست، مگر آنگاه که قانون شناسان، امر سترگ قانون نویسی را عهده دار گردند.

4- بنابراین، انتظار از قاطبه شهروندان در نظام جمهوری اسلامی ایران و خاصّه در استان فرهنگ پرور مازندران و در قلمرو وسیع انتخابیه «سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائم شهر، جویبار و سیمرغ» آن است با استقبال از پدیده مبارک دهمین دوره انتخابات مجلس - جمعه 7 اسفند 1394- ، کسانی را مورد اعتماد قرار دهند که بتوانند از عهده تحمّل مسئولیت بزرگ ناشی از وظیفه خطیر قانون شناسی، مشارکت جستن فعّال در تصویب قوانین بهنگام و کارآمد و ایفاء وظیفه در پالایش مجموعه های قوانین از حجم کثیر و رو به تزاید قوانینِ اغلب بی رمق، برآیند. با پیمودن این مسیر آسان، کم هزینه و پر منفعت است که قادر خواهند شد تراز شهر و دیارشان را در قوّه مقنّنه کشور بزرگ ایران، درجه یا درجاتی بیفزایند.

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

دوشنبه   09 / 09 / 1394

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload