گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 6 دی, 1394 | نظرات 0 نظر

بیست و نهمین جلسه موسسه اسوه حسنه

  "قانون اساسی برای همه" بیست و نهمین جلسه «موسسه اسوه حسنه» *قربانعلی مهری مَتانکلایی بیست و نهمین «محفل انس با قرآن مجید»، جمعه 4/10/1394 با بحث پیرامون «قانونگذاری از منظر قرآن و سنّت» با سخنرانی جناب دکتر علیرضا جمشیدی از نامز

 

"قانون اساسی برای همه"

بیست و نهمین جلسه «موسسه اسوه حسنه»

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

  1. بیست و نهمین «محفل انس با قرآن مجید»، جمعه 4/10/1394 با بحث پیرامون «قانونگذاری از منظر قرآن و سنّت» با سخنرانی جناب دکتر علیرضا جمشیدی از نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، پیرامون موضوع برگزار شد. ایشان با اشاره به اینکه قانونگذاری به معنای دقیق کلمه اصالتاً و بالذات مختص خداوند است، اما بشر ثانیاً و بالعرض و به منظور ساماندهی به نظام فردی و اجتماعی مجاز به تدوین مقررات می باشد، در مقام توضیح افزود: بدیهی است اقدام بشر به وضع قوانین و مقررات، بویژه در جوامع مبتنی بر شریعت اسلامی، باید همسو با اصول و مبانی الهی باشد. اصول و موازینی که در قالب آیات قرآنی و روایات معصومین (ع) برای ما به ارمغان آورده اند. سخنران محترم، وجود مختصاتی مانند علم، صداقت، شجاعت، پاکدستی، تشخیص منافع ملی و مصالح مملکتی و رجحان دادن این منافع و مصالح بر منافع و مصالح شخصی و قومی را از جمله شرایط حداقلی و در زمره ضروریاتی دانست که تک تک علاقمندان به حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی باید از آن برخوردار باشند. در ادامه با طرح پرسش هایی از ناحیه جمعیت حاضر، مبنی بر اینکه «آیا نابسامانی های مشهود در جامعه ناشی از ضعف و کاستی ها در قوانین و نحوه قانوگذاری است؟ یا ناشی از سستی ناظران در امر خطیر نظارت بر حسن اجرای قوانین و مراقبت از عملکرد متصدیان عالی امور در دستگاه های ملی، استانی و شهرستانی می باشد؟»
  2. جناب دکتر جمشیدی با توجه به عمده رسالت مجلس و نمایندگانش که عبارت است از «قانونگذاری» و «نظارت بر جریان صحیح قوانین در دستگاه های اداری و اجرائی»، اظهار داشت: آسیبی که اکنون متوجه مردم است بیش از آن که از جانب قانون و بعضاً کاستی های ناروا و افزونی های نابجا باشد، اغلب ناشی از ضعف و کاستی نظارت بر اجرای قوانین در دستگاه ها است.
  3. و اما در پاسخ به پرسش دیگر، مبنی بر اینکه «دولتمردان به بهانه نارسا بودن قوانین، و از باب مصلحت سنجی هایی که به عمل می آورند و حتی با انگیزه و نیّت خدمت به مردم، آیا می توانند با گریز یافتن از مدار قانون در صدد عملیاتی ساختن طرح ها و برنامه هایی برآیند که ریشه در قانون ندارد؟» در خصوص این پرسش چالشی، اینجانب به عنوان میزبان در مقام پاسخ برآمد و اظهار داشت: . . .
  4. پاسخ تفصیلی به موضوع چون مستلزم بررسی تمامی ابعاد مربوط به پرسش است در قالب مقاله ای با عنوان «گریز از قانون به قصد خدمت به مردم» تنظیم و انتشار خواهد یافت.

​*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload