گروه مقاله مقالات | تاریخ انتشار 6 دی, 1394 | نظرات 0 نظر

فصل انتخابات و برگزاری مناظره از نوعی جدید

"قانون اساسی برای همه" فصل انتخابات و برگزاری مناظره از نوعی جدید *قربانعلی مهری مَتانکلایی مناظره، نوعی گفتمان آزاد و قانونمند است برای پروراندن موضوع مورد مناظره و کشف حقیقت. برپایی چنین گفتمانی منوط به آن است که موضوع مورد گفتگو از قبل مشخص باشد تا بحث و بررسی پیرامون موضوع

"قانون اساسی برای همه"

فصل انتخابات و برگزاری مناظره از نوعی جدید

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

  1. مناظره، نوعی گفتمان آزاد و قانونمند است برای پروراندن موضوع مورد مناظره و کشف حقیقت. برپایی چنین گفتمانی منوط به آن است که موضوع مورد گفتگو از قبل مشخص باشد تا بحث و بررسی پیرامون موضوع به حاشیه نرود.
  2. امروزه، با توجه به گستردگی رسانه های مکتوب و مجازی، و وجود زمینه های فراوان برای دسترسی آزاد، آسان و سریع به اطلاعات، ضرورتی ندارد مناظره ها به صورت حضوری و به شیوه سنتی آن که تاکنون مرسوم بود صورت پذیرد.
  3. صاحب یک ایده و اندیشه می تواند موضوع یا موضوعات قابل بحث و گفتگو را در قالب نوشته های کوتاه و بلند و با عنوان «یادداشت» و «مقاله» با انعکاس دادن در نشریات یا دیگر شبکه های مجازی به اشتراک گذارد. یعنی به اطلاع عموم برساند. آنگاه از همگان، خاصّه از اصحاب اندیشه و نظر بخواهد پیرامون موضوع، نقدها، نظرها، آراء و اندیشه های خود را مبنی بر ردّ و تأیید یا اصلاح و تعدیل اعلام و از این طریق علاوه بر بروز قابلیت ها و شکوفا ساختن استعدادها، بر غنای مطلب مورد مناظره بیفزایند.
  4. اکنون با خاتمه یافتن مهلت قانونی برای ثبت نام نامزدها، اینجانب در آستانه «دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی» علاوه بر استقبال از حضور همه نامزدهای محترم انتخاباتی و عموم شهروندان گرامی به آمدن در محل «موسّسه اسوه حسنه» واقع در قائمشهر، خیابان تهران، البرز 28، و بهره مند شدن از آراء، نظرات، طرح ها و برنامه های آنان که در جای خود می تواند آغازگر  یا تداوم بخش «مناظرات» به شیوه مرسوم سنّتی و حضوری بوده باشد، امّا به دلیل کوتاه بودن فرصت تا «روز حماسی جمعه 7 اسفند 1394» بنا دارد برپایی شیوه مناظره از نوع جدید، یعنی «گفتمان آزاد و غیر حضوری»، تا آنجا که وسع و توان و فرصت و زمان اجازه می دهد را سرلوحه کار خود در امر اطلاع رسانی قرار دهد.
  5. تصمیم بر آن است موضوعات مربوط به حوزه بزرگ انتخابیه استان مازندران، به ویژه حوزه وسیع  شهرها و شهرستان های «سوادکوه، سوادکوه شمالی، قائمشهر، جویبار و سیمرغ کیاکلا» را با استفاده از ظرفیت های رسانه ای به مناظره غیر حضوری بکشاند و از آراء و اندیشه های نخبگان، بویژه نامزد های ارجمند حوزه های بزرگ شهرستان و استان بهره جوید.
  6. اکنون و در آغاز کار، بر آن شد موضوع مهم و حیاتی مربوط به معضل «استخدام و اشتغال» را در قالب مقاله ای بلند و با عنوان «حل معضل اشتغال و استخدام در استان مازندران و طرح چند پرسش» از طریق درج در روزنامه ها، انتشار در سایت ها و با انعکاس در پایگاه اطلاع رسانی خود به نشانی www.ghorbanalimehri.ir در معرض دید، قضاوت و  ارزیابی عموم، خاصّه نامزدهای محترم و علاقمند به حضور در عرصه رقابت های انتخاباتی قرار دهد.
  7. با امید به متضمّن بودن مقاله از نکته های نو و خواندنی، انتظار از مخاطبین محترم، خاصه نامزدهای ارجمند آن است:

اولاً - بررسی های کارشناسانه و دادن پاسخ های علمی را در رابطه با پرسش های مطروحه در متن نوشتار، وجهه همّت خویش نمایند.

  • صاحب این قلم را از آراء، نظرات، ارشادات و راهنمایی های خود بهره مند گردانند.

​8-بدیهی است به نوبت و طی مقالات بعدی، دیگر موضوعات مرتبط با حوزه های انتخابیه شهرستان و استان، به روشی که با آن مأنوس خواهید شد جهت نقد و ارزیابی به اطلاع شما شهروندان گرامی خواهد رسید.

9-امید آنکه دیگر ارجمندان نیز در صورت موافقت با شیوه اعلامی، پیمودن همین طریق را برای نهادینه کردن آن، مورد اهتمام قرار دهند تا مردمان شهر و دیار، به پیروی از تعبیر رسای «عَلی عِلمٍ وَ عَلی بَصیرَهٍ» با تحمّل کمترین هزینه و در فضایی آزاد، آرام و بدون هرگونه تنش و دغدغه، و با ارزیابی ها و «راستی آزمایی» های آراء و اندیشه ها و با شناخت دقیق صاحبان طرح ها و برنامه ها، انتخاباتی سالم، پرشور، حماسی و تأثیرگذار را از سر بگذرانند.

10-چنین است که قادر خواهند شد بارور ساختن و نهادینه کردن «فرهنگی نو، مانا و ماندگار» را در شهر و دیارشان به نظاره نشینند، مضافاً اینکه خود را نیز در تولّد این «رخداد بزرگ فرهنگی» شریک و سهیم بدانند. به امید آن روز. ارادتمند، قربانعلی مهری متانکلایی.

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

شنبه    05 / 10 / 1394

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload