گروه مقاله مقالات | تاریخ انتشار 16 دی, 1394 | نظرات 0 نظر

«اَفْضَلُ الْجَهاد» يا «اَعظَمُ الْجَهاد»

"قانون اساسی برای همه" «اَفْضَلُ الْجَهاد» يا «اَعظَمُ الْجَهاد» *قربانعلی مهری مَتانکلایی «اَنَّ رَجُلاً سَاَلَ رَسولَ اللهِ صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: اَيُّ الْجَهادِ اَفْضَلُ؟ قال: كَلِمَةُ الْحَقِّ [وَ في روايةٍ «عَدْل

"قانون اساسی برای همه"

«اَفْضَلُ الْجَهاد» يا «اَعظَمُ الْجَهاد»

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

  1. «اَنَّ رَجُلاً سَاَلَ رَسولَ اللهِ صَلَّي اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ: اَيُّ الْجَهادِ اَفْضَلُ؟ قال: كَلِمَةُ الْحَقِّ [وَ في روايةٍ «عَدْلٍ»] عِنْدَ سُلْطانٍ جائِرٍ» بنا به نقل از منابع روائي،‌ مردي از پيامبر اسلام پرسش نمود: «كدام جهاد، برترين يا بزرگترين جهادها است؟» حضرت فرمود: «سخن حق [و يا عدل] كه در راستاي احقاق حق و راستي و يا مطالبه عدل و دادگري برابر حاكمي ستمگر بر زبان رانده شود، برترين جهاد يا بزرگترين نوع مبارزه با بيداد است.»
  2. بر كسي پوشيده نيست كه حكومت آل سعود، نه اكنون، بلكه از آغازين روزهاي انعقاد نطفه‌اش در سرزمين حجاز، از هيچ كوشش در محو آثار شريعت، دامن زدن به اختلافات طايفه‌اي و مذهبي و ايجاد اختلاف بين شيعيان و اهل سنّت فروگذار نمي‌كند. بر اختلافات دامن مي‌زند تا آنان را به خود مشغول سازد بلكه بتواند با ايجاد تفرقه به حاكميت خود بر عربستان و غارت و چپاول ثروت‌هاي آنان ادامه دهد.
  3. آيت الله شيخ نِمِر مجاهد نام‌آور، روحاني برجسته، دردمند بلندنظر، دانشمند‌آزادانديش، از مدافعان حريم تشيّع و از مروّجان شايسته مكتب قرآن و عترت معصومين سلام‌الله عليهم اجمعين، در سرزمين وحي به جرم مبارزه با تبعيض، بي‌عدالتي و اختلاف افكني رژيم آل سعود،‌پس از پشت سر گذاشتن عمري توأم با عزّت و مردانگي، به پيش‌كسوتان شهيد از جمع بزرگ مجتهدان و علماي نام آور و تأثير‌گذار مذهب تشيّع پيوست.
  4. پيش‌كسوتاني شهيد از علماي مذهب جعفري(ع) كه شرح حال برخي از آن رادمردان از آغازين سالهاي قرن سوم همزمان با شروع غيبت كبراي صاحب العصر و الزمان(عج) تا پايان قرن سيزدهم هجري در كتاب معروف «شهداي راه فضيلت» از آثار قلمي نويسنده شهير و صاحب كتاب گرانسنگ الغدير، يعني مجاهد نستوه، آيت‌الله علّامه شيخ عبدالحسين اميني(ره) به نگارش درآمده است. علمائي فرزانه، مانند «شهيد اوّل» و «شهيد ثاني» كه نامشان زينت‌بخش كتاب «شهداي راه فضيلت» شد از جمله فرزانگان عالم تشيّع‌اند كه در دو قرن هشتم و دهم به سعايت عنودان ياوه‌گو و به دشنه‌ي كينه‌جويان ماجراجو، خون بي‌گناهشان بر زمين ريخته شد.
  5. خداوند، شهيد راه فضيلت، مجاهد خستگي ناپذير و مظلوم بي‌دفاع، آيت‌الله شيخ نِمِر باقر النِّمِر 57ساله را با پدران دانشمند و پرهيزگار و با پيش‌كسوتان شهيد از مصلحان بزرگ اسلام و تشيّع محشور بفرمايد و سرزمين اسلام و قرآن و اهل بيت عصمت و طهارت(ع) را از جور حاكمان ستمگر در امان نگهدارد.

*« دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

دوشنبه 14/ 10/ 94

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload