گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 24 دی, 1394 | نظرات 0 نظر

حضور حداکثری در انتخابات جمعه 7 اسفند ماه 1394

"قانون اساسی برای همه" حضور حداکثری در انتخابات جمعه 7 اسفند ماه 1394 *قربانعلی مهری مَتانکلایی توصیه ی بلند پایه ترین شخصیت سیاسی مذهبی کشور عبارت است از حضور همه افراد جامعه و حتی مخالفین نظام در عرصه انتخابات. نظر مقام معظّم رهبری آن است تا شرایطی فراهم آید که جامعه شاهد

"قانون اساسی برای همه"

حضور حداکثری در انتخابات جمعه 7 اسفند ماه 1394

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

  1. توصیه ی بلند پایه ترین شخصیت سیاسی مذهبی کشور عبارت است از حضور همه افراد جامعه و حتی مخالفین نظام در عرصه انتخابات. نظر مقام معظّم رهبری آن است تا شرایطی فراهم آید که جامعه شاهد حضور مشتاقانه تمامی دارندگان حق رأی باشد.
  2. سخنان رهبری معظّم به مناسبت قیام 19 دی ماه  1356 با مردم شهر قم، درباره نقش والای دو انتخابات پیش رو از چنان اهمیتی برخوردار بود که توجه قریب باتفاق رسانه های جهان را به خود معطوف داشت. ایشان اظهار داشتند: «کسانی که جمهوری اسلامی و یا حتی رهبری را قبول ندارند در این انتخابات شرکت کنند». کلام رهبری معظم حامل این پیام است که همه آنان که ایرانی هستند و دل در گرو عزت و سربلندی ایران دارند، حق انتخاب و تعیین سرنوشت سیاسی اجتماعی خود را دارند و نباید خود را بیگانه و غریبه با نظام به حساب بیاورند.
  3. حضور در انتخابات نوعی نمایش قدرت است که اقتدار ایران را به رخ جهانیان می کشد. حمایت های مردمی، بهترین و برترین قدرت دفاعی و امنیتی یک نظام و حاکمیت به حساب می آید. بنابراین، همگان باید برای ایجاد بستر و شرایط چنین حضور گسترده و فراگیر که حتی رهبری و نظام را قبول ندارند تلاش بی وقفه به عمل آورند.
  4. کلام رهبری معظم ناظر به اهمیت عنصر «جمهوریت» نظام است که نظام مردم سالار دینی، یعنی «جمهوری اسلامی ایران» در صورت برخوردار نبودن از همراهی و پشتیبانی مردم، قطعاً با یکی از دو بحران مشروعیت یا مقبولیت مواجه خواهد شد. رهبر انقلاب حتی مخالفان خود و نظام را به حضور گسترده در صحنه انتخابات فرا می خواند با این امید که این صحنه و عرصه ی نمایش مردم سالاری دینی در کشور تا حد یک «حماسه بزرگ حضور» جلوه و بروز یابد.
  5. کلام رهبری در بیان نقش و جایگاه آراء مردم در پیکره نظام و زینتی و نمایشی نبودن آن، یادآور اصل 6 قانون اساسی است که مقرر می دارد: «در جمهوري اسلامي ايران امور كشور بايد به اتكاء آراي‌عمومي اداره شود، از راه انتخابات‌: انتخاب رئيس جمهور،نمايندگان مجلس شوراي اسلامي‌، اعضاي شوراها و نظاير اينها، يااز راه همه‌پرسي در مواردي كه در اصول ديگر اين قانون معين‌مي‌گردد».
  6. همین امر، یعنی ضرورت حضور همه مردم در انتخابات و لزوم اداره امور کشور با اتّکاء به آرای عمومی که تجلی بخش «جمهوریّت» نظام است از چنان اهمیتی برخوردار است که مانند «اسلامیّت» نظام به عنوان دیگر خصیصه ی غیر قابل تغییر در شاکله نظام جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته شده است. ذیل اصل 177 قانون اساسی، آنگاه که امکان اصلاح و تتمیم اصول قانون اساسی را از راه بازنگری و تجدید نظر مورد پیش بینی قرار می دهد، اما راجع به ارکان و ثابتات نظام می گوید: «محتوای‏ اصول‏ مربوط به‏ اسلامی‏ بودن‏ نظام‏ و ابتنای‏ کلیه‏ قوانین‏ و مقررات‏بر اساس‏ موازین‏ اسلامی‏ و پایه‏ های‏ ایمانی‏ و اهداف‏ جمهوری‏ اسلامی‏ ایران وجمهوری‏ بودن‏ حکومت‏ و ولایت‏ امر و امامت‏ امت‏ و نیز اداره‏ امور کشور با اتکاء به‏ آراء عمومی‏ و دین‏ و مذهب‏ رسمی‏ ایران‏ تغییر ناپذیر است‏».
  7. امید آنکه ایران امروز، شکل گیری «حماسه بزرگ حضور» در دهمین و پنجمین دوره ی انتخابات دو مجلس، یعنی «شورای اسلامی» و «خبرگان رهبری» را روز جمعه 7 اسفند 1394 به نظاره نشیند.

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

پنجشنبه    24 / 10 / 94

 

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload