گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 25 دی, 1394 | نظرات 0 نظر

سی و دومین محفل انس با قرآن مجید

"قانون اساسی برای همه" سی و دومین محفل انس با قرآن مجید *قربانعلی مهری مَتانکلایی 1- جمعه 25 دی ماه 1394 سی و دومین محفل انس با قرآن مجید در محل «مؤسّسه اُسوه حسنه» برگزار شد. «حضرت حجّت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمود نظری خادم الشّریعه» از نامزدهای ان

"قانون اساسی برای همه"

سی و دومین محفل انس با قرآن مجید

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

1- جمعه 25 دی ماه 1394 سی و دومین محفل انس با قرآن مجید در محل «مؤسّسه اُسوه حسنه» برگزار شد. «حضرت حجّت الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمود نظری خادم الشّریعه» از نامزدهای انتخاباتی «پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری» از استان فرهنگ پرور مازندران سخنران مراسم بود. موضوع سخن عبارت بود از «نگاهی نو در هدایت گری قرآن مجید توسّط خاندان عصمت و طهارت علیهم السّلام» که سخنران با تفصیل هرچه تمامتر پیرامون موضوع در مقام سخن برآمد.

2- ایشان با استناد به ادلّه نقلی و براهین عقلی، مبنی بر اینکه آیات شریفه قرآنی کلام خداوند است نه کلام بشر، لذا عقلاً امکانی فراهم نیست تا بشر بتواند مثل و مانند قرآن مجید را بیاورد، اظهار داشت: چنین است که خداوند حکیم تمام اَبناء بشر را برای همه دوران ها در تمام پنج قاره گیتی به هماوردی فرا خواند که اگر می توانند مانند سوره ای از سوره های قرآن را بیاورند. امّا اکنون که 15 قرن از نزول قرآن سپری شد بشر، خود را  از انجام این کار ناتوان یافت و اگر 15 میلیارد سال دیگر نیز بگذرد، دعوت و فراخوان الهی به قوّت خود باقی است، لکن قطعاً احدی را نرسد تا شبیه قرآن بیاورد. بنابراین، عقل و علم وقتی در مواجهه با یک فراخوان برهانی و منطقی، عجز و ناتوانی خود را بالعیان مشاهده می کند، در این صورت فقط یک کار باید به مرحلۀ عمل درآید و آن نیست جز  آوردنِ «عذر تقصیر به پیشگاه قرآن و پیامبر». کاری که مستشرقین بزرگ طی قرون اخیر ناگزیر به تسلیم دربرابر این کتاب الهی شدند. بنا به سرودۀ «پروین اعتصامی»، بانوی شعر ایران، عاقل و خردمند آن است تا در چنین هنگامی عرضه بدارد: «چاره تسلیم و ادب، تمکین است». امید آنکه خداوند دلها را دربرابر احکام نورانی قرآن خاضع و خاشع قرار دهد.

3- سخنران محترم با استناد به این روایت که «... إِنَّمَا یَعْرِفُ الْقُرْآنَ مَنْ خُوطِبَ بِهِ »{ کافی، ج۸، ص۳۱۱ و بحار، ج۲۴، ص۲۳۷ } یعنی آنانی توان درک قرآن را دارند که مخاطبان اصلی این کتاب الهی باشند، اظهار داشت: خاندان عصمت و طهارت (ع) نزدیک ترین خانواده به پیامبر (ص) و کسانی اند که با کانون وحی رفت و آمد دارند. بنابراین، اینان اند که بهترین مفسران قرآن کریم اند. پیوند ناگسستنی قرآن و عترت معصومین (ع) در منابع روایی ما مسلمانان اعمّ از شیعه و سنّی، چنان است که با یاد کردن از قرآن و عترت به عنوان دو «ثِقل اکبر و اصغر الهی»، آنها را از یکدیگر ناگسستنی و جدایی ناپذیر می شمارند هم در دنیا و هم در آخرت. بنابراین، فهم درست و کامل قرآن صرفاً از طریق این خاندان در اعلی مراتب ممکن، مقدور است و متصوّر که ما شیعیان توفیق پیروی از این خاندان پاک و مطهّر را در کتاب زندگی روزانه مان به یادگار داریم.

4- جناب حجّت الاسلام والمسلمین نظری خادم الشّریعه در مقام استنتاج اظهار داشتند با عنایت به پیوند ناگسستنی قرآن و عترت (ع)، میزان توفیق ها و سعادت ها منوط به آن است تا معلوم شود ما و شما چه میزان وابستگی و پیوند با این دو میراث بجا مانده از پیامبر اکرم (ص) را داریم. هرچه پیوندها و قرابت ها نزدیک تر باشد حرکت در جادّۀ اعتدال و میانه که خطّ پیامبر و آل پیامبر است، روانتر و آرامترخواهد بود. به عکس، هر میزان فاصله ها با این دو سرمایه بزرگ الهی بیشتر باشد انحراف و اعوجاج به چپ و راست و غلتیدن در جادّه های کج و مُعوجّ بیشتر و افتادن به چاه ویل و سقوط در درّۀ هلاکت سریعتر خواهد بود. بنابراین، باید عرضه بداریم: پروردگارا! بین ما و قرآن و خاندان عصمت و طهارت (ع) جدایی مینداز.

5- سخنران محترم، آنگاه در خصوص جایگاه «مجلس خبرگان رهبری» و نقش و رسالت نمایندگان این مجلس به ایفای وظایف در چارچوب اصول مندرج در «فصل هشتم قانون اساسی» راجع به «رهبر یا شورای رهبری»، مطالب شنیدنیِ فراوانی را به سمع جمعیّت حاضر در مجلس رساند و رهبری های هوشمندانه، مدبّرانه و حکیمانۀ مقام معظّم رهبری در امر سیاست گذاری، هدایت و اِعمال نظارت های قاطعانه و همه جانبه بر امور کشور را مورد ستایش قرار داده و بهروزی روزافزون مقام ایشان را در ایفاء نقش خطیر رهبری از درگاه الهی مسألت نمود.

6- سخنران محترم جمعۀ آتی، 2 بهمن ماه 1394 «جناب دکتر محبوب قبادیان» از نامزدهای «دهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی» است که پیرامون «ارکان و مختصات اقتصاد مقاومتی» سخنرانی خواهند نمود. پیشاپیش حضور گرم و صمیمانۀ ایشان و جمع آقایان و بانوان ارجمند را به «سی و سومین» محفل انس با قرآن مجید در محل «مؤسّسه اُسوه حسنه» گرامی می دارم.

ارادتمند، قربانعلی مهری مَتانکلایی

*«دبير هيأت بررسي و تطبيق مصوبات دولت با قوانين مجلس»

جمعه 25/ 10 /1394

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload