گروه مقاله مقالات | تاریخ انتشار 28 دی, 1394 | نظرات 0 نظر

گفتمان های سه گانه در عرصه رقابت های دهمین دورۀ انتخابات مجلس

"قانون اساسی برای همه" گفتمان های سه گانه در عرصه رقابت های دهمین دورۀ انتخابات مجلس *قربانعلی مهری مَتانکلایی -کارشناسان بر این باورند «دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي» بر مبناي رقابت به محوريت سه گفتمان استوار مي‌باشد: اوّل- گفتمان معیشتی است. پیروا

"قانون اساسی برای همه"

گفتمان های سه گانه در عرصه رقابت های دهمین دورۀ انتخابات مجلس

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

  1. -کارشناسان بر این باورند «دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي» بر مبناي رقابت به محوريت سه گفتمان استوار مي‌باشد: اوّل- گفتمان معیشتی است. پیروان این گفتمان تلاش خواهند کرد در قالب شعارها و برنامه‌ها، جایگاهی را در مجلس آینده برای خود دست و پا کنند. دوم- گفتمان سیاسی است. حامیان این گفتمان پیگیری مسائل مربوط به توسعه سیاسی و حقوق شهروندی را وجهۀ همت خویش خواهند نمود. سوم- گفتمان توسعه‌ای است. اين گروه، شعارهای اشتغال‌زایی، کاهش نرخ بیکاری، رفع موانع تولید و رقابت‌پذير نمودن كالاها و تولیدات داخلی را در دستور کار خود قرار خواهند داد.
  2. نگارنده، ضمن به رسمیت شناختن هر سه گفتمان مذکور که هریک به سهم خود انعکاس دهندۀ بخشی از نیازهای امروز ایران است، امّا بر این باور است گفتمان‌ها باید در چارچوب سیاست‌های کلان کشور مورد بازخوانی و پیگیری قرار گیرد . «سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی» و «سیاست‌هاي کلی برنامه ششم توسعه»، «سند چشم انداز 20ساله» و . . .، به عنوان اسناد بالادستي، «نقشه‌هاي راه» و خط مشی‌هاي کلی نظام است که سر فصل‌های آن پس از تصویب در مجمع تشخیص، با تأیید و ابلاغ مقام معظّم رهبری، الگویي مناسب برای دولتمردان و مجلس‌نشینان در تدوین طرح‌ها و لوایح قانونی خواهد بود.
  3. حل معضل بیکاری، رونق بازار کار و گردش سرمایه، به گردش درآمدن چرخ کارخانه‌های صنعتی، کاهش نرخ تورم و بیکاری، از جمله شاخص‌های توسعه پایدار در یک نظام مردم سالار است. دهۀ چهارم انقلاب که اکنون در آستانه ورود به پنجمین سال آن می باشیم را «دهۀ پیشرفت و عدالت» نامیده‌اند. پیشرفت و عدالت، آنگاه جامه‌ي عمل به خود خواهد پوشاند که رشد و توسعه فراگیر درکشور مشهود همگان باشد.
  4. نظر به مراتب فوق، مجلس آینده و نمایندگانش باید عزم خود را حول محور «معيشت مردم، اقتصاد و اشتغال نسل جوان» قرار دهند. گویند براساس آمار هر دقیقه 5 نفر و هر یک ساعت 300 نفر به جمع بیکاران کشور اضافه می شود. آمارهای اعلامی بر فرض صحت و درستی، بیانگر آن است که نمی‌توان به صرف سر دادن شعارها، شعارهایی که فاقد پشتوانه اجرائی و عملیاتی باشد هم اقتصاد را فعال کرد و هم معیشت مرم را رونق بخشید، هم معضل بیکاری را رفع کرد، هم به توسعه سياسی دست یافت.
  5. قطعاً با شعارهایي که به شعارهای «پوپولیستی» شهرت یافته‌اند، نمی‌توان به ثمر نشستن هیچکدام از گفتمان‌های سه‌گانه را به نظاره نشست.
  6. چنین است که از نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس، از حوزۀ بزرگ انتخابیه شهرها و شهرستان‌های «سیمرغ كياكلا، جويبار، قائم‌شهر، سوادكوه و سوادكوه شمالي» مکرر در مکرر استدعاء می‌شود تا طرح ها و برنامه‌های خود را حول محور قوانین مملكتي، اسناد بالادستی، سند چشم‌انداز بيست ساله و متناسب با توانائي‌ها، ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالفعل حوزه انتخابیه شهرستان و استان، تدوین و جهت ارزیابی در معرض دید و قضاوت شهروندان محترم قرار دهند.
  7. راقم اين سطور، مقالاتي با عناوين گوناگون مانند «حل معضل اشتغال و استخدام در استان مازندران و طرح چند پرسش»، «سخني با استاندار محترم مازندران»، «سخني دوباره با استاندار محترم مازندران»، «اهداف و مقاصد پنجگانه» و . . . را علاوه بر درج در روزنامه‌ها، ازطريق پايگاه اطلاع رساني خود به نشاني www.ghorbanalimehri.ir جهت نقد و ارزيابي در معرض قضاوت همگان قرار داد. اميد آنكه با تحمّل زحمت بابت ملاحظه همه‌ي آن يادداشت‌هاي مكتوب، نگارنده را در تدوين و ارائه طرح‌ها و برنامه‌هاي مستدل و مستند به قوانين مملكتي و متناسب با ظرفيت‌ها و امكانات بالفعل شهري و استاني، مددكار باشيد.

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

 

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload