گروه مقاله مقالات | تاریخ انتشار 2 بهمن, 1394 | نظرات 0 نظر

ضرورت شفاف‌سازي چگونگي تأمين منابع مالي نامزدها در امر خطير انتخابات

"قانون اساسی برای همه" ضرورت شفاف‌سازي چگونگي تأمين منابع مالي نامزدها در امر خطير انتخابات *قربانعلی مهری مَتانکلایی 1) اشاره: 8 صبح جمعه 25 / 10 / 1394 نامزدهای «دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی» از حوزه وسیع انتخابیه شهرها و شهرستان های «سیمرغ ک

"قانون اساسی برای همه"

ضرورت شفاف‌سازي چگونگي تأمين منابع مالي نامزدها در امر خطير انتخابات

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

1) اشاره: 8 صبح جمعه 25 / 10 / 1394 نامزدهای «دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی» از حوزه وسیع انتخابیه شهرها و شهرستان های «سیمرغ کیاکلا، جویبار، قائمشهر، سوادکوه و سوادکوه شمالی» به دعوت امام جمعه محترم قائمشهر در محل دفتر ایشان حضور بهم رساندند. موازین اخلاقی و التزام به اوامر و نواهی قانونی، نکات ارزنده ای بود که جناب ایشان نامزدهای انتخابات را به رعایت آنها فرا خواندند. نوبت به مدعوین رسید. برخی از نامزدها، هزینه کرد حجم کثیر پول توسط برخی دیگر از نامزدها را به باد انتقاد گرفته، صدا به اعتراض بلند نموده و از محضر محترم امام جمعه خواستار چاره جویی شدند. مقاله حاضر در اجابت به دادخواهی های بعمل آمده به نگارش درآمد. امید آنکه مورد ملاحظه قرار گیرد.

2) نگراني‌ها و تجربيات تلخ بشر از ديكتاتوري و استبدادِ حاكمان باعث شد تا فرآيندي به نام «انتخابات» طراحي شود. انتخابات يكي از پيچيده‌ترين، مهم‌ترين و تأثيرگذارترين فرآيندهاي سياسي شناخته شده در جوامع بشري است كه عناويني مانند تشويق همگان به مشاركت فعّال در تعيين سرنوشت سياسي اجتماعي همراه با گزيده‌گرائي، برنامه‌محوري و شايسته‌سالاري را در دستور كار خود قرار مي‌دهد.

3) قطعاً استبدادگرايان چون خواهان آن هستند قدرتشان براي هميشه باقي بماند از مخالفان سرسخت دموكراسي و برگزاري انتخابات بوده و هستند. اما آنگاه كه توان مقابله با انجام انتخابات، يعني چرخش و گردش آرام، سالم و آزاد قدرت را در خود نبينند درصدد برمي‌آيند «ميانبر» بزنند و راهي كوتاه را در پيش بگيرند بلكه بتوانند منافع شخصي، جناحي و گروهي خود را در برابر منافع و مصالح ملّي، عمومي و مملكتي، كما في‌السّابق حفظ نمايند.

4) ماجراجويان غوغاسالار سعي مي‌كنند عوامل تأثيرگذار روي افكار عمومي را از راه‌هاي غيرمتعارف و ميانبر تحت تأثير قرار دهند. استفاده از «باندهاي مَخوف قدرت» و «كانون‌هاي نامشروع ثروت» كه حسب مورد، يكي را «روابط ناسالم» و ديگري را «پول‌هاي كثيف»ش نامند يكي از آن راه‌هاي ميان‌بر است كه مع‌الاسف،‌ امروزه آشكارا در محافل و مجالس ناظر بر عرصه‌ي رقابت‌هاي انتخاباتي آرام و قرار را از افكار عمومي ربوده است. پول‌هاي كثيف در اختيار جرياناتي ناپيدا قرار مي‌گيرد كه به شكل مافيايي درجامعه حضور دارند.

5) پول ممكن است به صورت نقدي و در قالب اسكناس و . . .، توزيع نشود. اما تلاش مي‌گردد در قالب راه‌اندازي كارناوال‌ها، برپائي مراسم شام، خريدن دل‌خوش‌كنك‌هايي نظير بند پوتين و تي‌شرت و توپ فوتبال و دادن بن خريد كالا و كارت‌هاي اعتباري و پرداخت به اين و آن به بهانه كمك به انجام كارهاي فرهنگي و رفاهي و پل‌سازي و احداث و نوسازي مساجد و تكايا و تجهيز كتابخانه و خريد سخت‌افزارهاي كامپيوتري، سرانجام با خريد شناسنامه‌ها و تطميع اين و آن و چه و چه و چه، و البته با ظاهري قانونمندانه و آبرومندانه به مصرف برسد.

6) به عبارتي ساده، پول در اختيار افراد يا جريانهايي قرار مي‌گيرد تا بتوانند «جريان سازي»كنند و ازطريق دور زدن افكار عمومي و حمايت پشت پرده و ناسالم از برخي چهره‌ها سعي كنند آنها را در مسند قدرت حفظ كنند يا به آن مسند برسانند. اَشباه و نظاير اين حركات سخيف، بويژه در ماه‌ها، هفته‌ها و روزهاي منتهي به انتخابات، آشكارتر از آن است كه به وصف و شمارش درآيد.

7) براي مبارزه با پولهاي كثيف و جلوگيري از ورود آن به وادي انتخابات، هرچند مراقبت دستگاه‌هاي اطلاعاتي، امنيتي، اجرائي و نظارتي مانند وزارت كشور و شوراي نگهبان امري است لازم، اما در اين وادي خطرناك، وجود عزم و اراده ملي و مردمي،‌كارسازترين ابزار است كه جامعه دراختيار دارد. جامعه، بويژه اقشار جوان و تحصيل كرده بايد نسبت به استفاده افراد و گروهها از پول‌هاي بادآورده، حسّاس باشد. بايد سوال كند اين همه پول براي انتخابات، تبليغات، يا – العياذ بالله- خريدن آراء و ساكت كردن منتقدان از كجا و براي چه و با چه هدفي مي‌آيد؟

8) قطعاً رسانه‌ها مي‌توانند با حضور فعّال در محافل و مجالس انتخاباتي، با طرح پرسش‌هايي قانونمند به آن بپردازند. نامزدهاي انتخابات به همراه جناح‌ها، احزاب، اصناف و جمعيت‌هاي همراه و پشتيبان نامزدها بايد در اين خصوص توسط اصحاب رسانه‌ها و دارندگان سايت‌ها و پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني مورد پرسش قرار گيرند كه اين همه خرج‌ها و بريز و بپاش‌ها چرا؟ و اگر تحمّل و تحميل اين نوع هزينه‌ها را بر خود و بر جامعه روا مي‌دارند منبع يا منابع تأمين اعتبار اين هزينه‌ها چگونه فراهم مي‌شود؟

9) راقم اين سطور،‌ با توجه به حضور در عرصه رقابت‌هاي انتخاباتي، قطعاً در نوشتاري مستدلّ و مستند به اسناد و مدارك مثبته، آن هم يك هفته قبل از برگزاري انتخابات جمعه 7 اسفند1394 شرح تفصيلي مجموع مخارجي را كه طي فروردين ماه سال جاري تا اكنون و تا روزهاي پاياني منتهي به انتخابات، متحمّل گرديده است و مي‌گردد را با ذكر محل‌ها و منابع تأمين اعتبار، جهت آگاهي شهروندان در اختيار افكار عمومي قرار خواهد داد. پيش از آنكه ديگران با گمانه زني‌ها در مقام حرف و حديث برآيند، خود با انجام رسيدگي‌ها و حسابرسي‌ها درصدد تدوين «سند مالي» و «تفريغ بودجه انتخاباتي» مشتمل بر درآمدها و هزينه‌ها برخواهد آمد. در دسترس عموم قرار خواهد داد. زحمت گمانه‌زني‌ها را از ديگران كم خواهد كرد.

10) انتظار از اصحاب رسانه، اعمّ از رسانه‌هاي مكتوب و مجازي، آن است چنانچه نامزدهاي محترم حوزه‌هاي انتخابيه، خود رأساً به انجام چنين امري مبادرت نورزند، آنان را در اهتمام هرچه سريعتر به چنين اقدامي لازم و ضروري ترغيب و تشويق نمايند. با عمل به اين سفارش خواهند توانست نه تنها خود را بلكه جمعيت همراه و منتسب به خويش را نيز از مواضع اتّهام‌هاي ناروا دور نگهدارند و ذهن جامعه را به طرح پرسش‌هاي بي‌پاسخ در اين زمينه،‌ مشغول نسازند.

11) اهتمام به اين كار باعث خواهد شد «اعتمادها، هم‌زباني‌ها و همدلي‌ها» بين نامزدهاي انتخابات و قاطبه شهروندان بيش از پيش محكم‌تر گردد و استوار. همه‌ي اقشار اجتماعي از پيران و جوانان، خاصّه جوانان تحصيل‌كرده و مستعدّ امّا بيكار، زنان و مردان، كاركنان و كارمندان، متصدّيان و صاحب‌منصبان دستگاه‌هاي اداري و اجرائي اعم از كشوري و لشگري، نهادهاي اجرائي و نظارتي در امر انتخابات، قضات، وكلاي دادگستري و اعضاي هيأت‌هاي علمي دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالي، دانش‌آموزان و دانشجويان، شاغلين به تحصيل و تدريس در مدارس ديني و حوزه‌هاي علميّه، صنعت‌گران و كشاورزان، كارگران و پيشه‌وران، تاكسي‌رانان و كاميون‌داران، صاحبان مشاغل آزاد و همه و همه از اقشار گوناگون جامعه، بايد بدانند نامزدهاي انتخابات كيانند؟ منابع مالي نامزدها كه قرار است بعنوان امين و معتمد مردم در نهاد قانون‌گذاري كه «خانه ملّت»ش نامند حضور به هم رسانند از چه محل و طريقي تأمين مي‌شود؟ فايده كار چنان است كه پيوندهاي دوجانبه به شفافيّت و روشني هرچه تمامتر مستحكم گردد و هيچ‌گونه شكافي در صفوف به هم فشرده‌ي شهروندان و نامزد يا نامزدهاي مورد علاقه‌شان راه نيابد.

12) اين‌جانب «فهرست هزينه‌هاي انتخاباتي» را به تفكيك سرفصل موضوعات كه تا تاريخ انتشار اين مقاله متحمّل گرديده است را علاوه بر سايت‌ها و ديگر رسانه‌هاي مجازي از طريق درج در روزنامه‌ها به شرحي كه ذيلاً مي‌آيد مورد اطلاع‌رساني قرار داده است تا معلوم شود اسراف و تبذيرها متوجّه كداميك از سرفصلها مي‌باشد.

13) و اما سرفصل عناوين «هزينه‌اي و سرمايه‌اي» كه طي‌ فروردين ماه سال جاري تاكنون در ارتباط مستقيم به امر خطير انتخابات انجام شده است عبارتند از:

       عنوان                                                              مبلغ {ميليون تومان}

1- اجاره محل «موسسه اسوه حسنه» در خيابان تهران، البرز28 شهرستان قائم‌شهر {15}

2- اموال سرمايه‌اي (موكت، صندلي، اسپيلت، يخچال، ظروف و . . .) {8.795}

3- آب،‌ برق، گاز و تلفن {0.6433}

4- دستمزد خدمات(نظافت، راه‌اندازي، تعميرات و اداره ساختمان محل مؤسسه) {2.398}

5- وسايل اداري، لوازم التحرير، رايانه و . . . {3.5}

6- پذيرايي {6.0272}

7- ارسال پيامك {3.632}

8- راه‌اندازي سايت شخصي و استفاده از شبكه‌هاي اجتماعي {3.8}

9- چاپ و انتشار مقالات در روزنامه‌ها {11.765}

10- حمل و نقل(بنزين،‌ استهلاك خودرو، عزيمت به حوزه‌‌ي انتخابيه و . . .) {3.65}

 

                                           جمع =      {59.2105} (پنجاه و نه ملیون و دویست و ده هزار تومان).

 

14) لازم به ذكر است كه به لطف الهي تاكنون ريالي از مجموع هزينه‌هاي متحمّله را وامدار كسي نبوده و واژگاني مانند «اسپانسر»، «پشتيبان» و . . . در قاموس فعاليتهاي انتخاباتي اينجانب بروز و ظهور نيافته و انشا‌ءالله نخواهد يافت.

15) اصل ششم قانون اساسي، مقرّر مي‌دارد: «در جمهوري‏ اسلامي‏ ايران‏ امور كشور بايد به‏ اتكاء آراء عمومي‏ اداره‏ شود از راه‏ انتخابات‏: انتخاب‏ رئيس‏ جمهور، نمايندگان‏ مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏، اعضاءي‏ شوراها و نظاير اينها، يا از راه‏ همه‏ پرسي‏ در مواردي‏ كه‏ در اصول‏ ديگر اين‏ قانون‏ معين‏ مي‏ گردد.» كشور بزرگ ايران در آستانه‌ي برگزاري دو انتخابات بزرگ قرار دارد. يكي راجع به «مجلس شوراي اسلامي»، ديگري مربوط به «مجلس خبرگان رهبري» براي جمعه 7 اسفند1394. بنابراين، نامزدهاي ارجمند هر دو مجلس و جمعيت‌هاي همراه، حامي و مددكار آنها در امر بزرگ تبليغات و انتخابات، مخاطبان «يادداشت» پيش‌رو هستند.

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

‌دو‌شنبه     28 /10/ 1394

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload