گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 8 بهمن, 1394 | نظرات 0 نظر

«چهار بنیان» یا «دغدغه های چهارگانه»

"قانون اساسی برای همه" «چهار بنیان» یا «دغدغه های چهارگانه» *قربانعلی مهری مَتانکلائی 1- «آزادی، استقلال، وحدت و انسجام ملّی و میهنی، یکپارچگی و تمامیّت ارضی»، «ارکان چهارگانه» ای است که تأمین، دفاع، صیانت، مراقبت و تقویت هر یک ا

"قانون اساسی برای همه"

«چهار بنیان» یا «دغدغه های چهارگانه»

*قربانعلی مهری مَتانکلائی

1- «آزادی، استقلال، وحدت و انسجام ملّی و میهنی، یکپارچگی و تمامیّت ارضی»، «ارکان چهارگانه» ای است که تأمین، دفاع، صیانت، مراقبت و تقویت هر یک از آنها، دغدغۀ آحاد شهروندان ایران زمین است.

2- چنین است که اصل نهم قانون اساسی مقرّر می دارد: «درجمهوري اسلامي ايران «آزادي» و «استقلال» و  «وحدت» و «تماميت ارضي كشور» ازيكديگرتفكيك ناپذيرند و حفظ آنها وظيفه دولت و آحاد ملت است. هيچ فرد يا گروه يا مقامی حق ندارد به نام استفاده از آزادي به استقلال سياسي، فرهنگي، اقتصادي، نظامي وتماميت ارضي ايران كمترين خدشه اي وارد كند وهيچ مقامي حق ندارد به نام حفظ استقلال و تماميت ارضي كشورآزادي هاي مشروع را، هرچند با وضع قوانين و مقررات، سلب كند

3- «انتخابات» پدیده ای است که هر دو جناح نظام، یعنی «حاکمیت ومردم» را به تأمّل ورزیدن در چگونگی حراست و حفاظت از«عناوین چهارگانه» به تکاپو وامی دارد. بنابراین، هرکس و به تعبیر رساتر هر شخص از اشخاص حقیقی یا حقوقی که به وحدت ملّی و امنیت اجتماعی و حفظ و تأمین و دفاع از حقوق شهروندی می اندیشد، باید در جهت ترغیب شهروندانبه مشارکت حداکثری در امر خطیر انتخابات تلاش کند.

3-  احزاب و جناح ها و جمعیت ها و انجمن های سیاسی و صنفی و دیگر گروه ها و نهادها و سازمان های مردم نهاد، به عنوان اشخاص حقوقی، بالاترین مسئولیّت را در تشویق ساکنان کوی و برزن به شرکت در انتخابات دارند. انتخاباتی پرشور با شناسایی و گزینش نامزدهای اصلح.

4- گروه های شناسنامه دار سیاسی، مانند: « اصول گرایان، اصلاح طلبان، کارگزاران، پایداریان،  اصحاب اعتدال و . . . ، قطعاً دغدغه هایشان، همین است که اصل 9 قانون اساسی، درصدد است تا نظام جمهوری اسلامی ایران همة توان و امکان خود را در نیل به اهداف و آرمان های پیش بینی شده در فوق، جامة عمل بپوشاند. آیا شما دغدغه ی دیگری را در سر می پرورانید؟!

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

چهارشنبه  07 / 11/ 1394

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload