گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 8 بهمن, 1394 | نظرات 0 نظر

آغاز راهی جدید در اداره و مدیریت کلان کشور

"قانون اساسی برای همه" آغاز راهی جدید در اداره و مدیریت کلان کشور *قربانعلی مهری مَتانکلائی رهبر معظّم انقلاب، سال 1394 را سال «همدلی و همزبانی ملّت و دولت» نامیدند. به باور راقم این سطور، واژه ی «دولت» در کلام رهبری، اعمّ است از دولت به معنای قوة مجریه

"قانون اساسی برای همه"

آغاز راهی جدید در اداره و مدیریت کلان کشور

*قربانعلی مهری مَتانکلائی

  1. رهبر معظّم انقلاب، سال 1394 را سال «همدلی و همزبانی ملّت و دولت» نامیدند. به باور راقم این سطور، واژه ی «دولت» در کلام رهبری، اعمّ است از دولت به معنای قوة مجریه و دیگر قوای حاکم از مقننّه و قضائیهو دستگاه ها و نهادهای تحتامر هریک از قوا. قطعاً «همدلی و همزبانی» ملزوماتی دارد که یکی از مهمترین آن ملزومات، عبارت است از دارا بودن حسن ظنّ و اعتماد متقابل نسبت به یکدیگر. در فضای منبعث از ظنّ و گمانِ نیکو به یکدیگر است که می توان با راه اندازی کرسی های آزاد اندیشی، فرهنگ گفتمان آزاد را به منظور شنیدن آراء و اقوال متفاوت، همراه با نقد و بررسی عملکردها و ارزیابی طرح ها و برنامه ها به تماشا نشست.
  2. آخرین ماه سال جاری، انتخاباتدومجلس، یکی«شورای اسلامی» و دیگری «خبرگان رهبری» مهمترین اقدام حاکمیت و مردم است که جمعه 7 اسفند 1394 جامة عمل به خود می پوشاند. در گزینش نامزدها، چه برای مجلس شورای اسلامی باشد یا برای مجلس خبرگان رهبری، علاوه بر وجود ویژگی های حداقلی که در قوانین موضوعه، مورد تأکید قرار گرفته است «کارآمد» بودن نامزدهای انتخاباتی، مسئله ای نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.
  3. التزام عملی داشتن به اصول و مبانی اسلام و تشیّع و انقیاد ورزیدن به ارکان و ثابتات نظام مقدس جمهوری اسلامی، آنگونه که ذیل اصل 177 قانون اساسی بر آن تأکید می ورزد، از جمله اموری است که نامزدهای مجلس شورای اسلامی، هنگام ثبت نام، باید دارای آن شرایط باشند.امّا علاوه بر تعهّد و التزام قولی و عملی به آن ارزش ها، «تخصّص» و «کارآمد» بودن همراه با پاکدستی و کاردانی، از جمله اموری است که داوطلبان نمایندگی مجلس با دادن طرح ها و برنامه ها و حضور در محافل و مجالس، در صدد بر می آیند خود را جهت بررسی و ارزیابی در معرض دید و قضاوت شهروندان قرار دهند.
  4. بنابراین، ضمن آنکه تلاش ها باید معطوفبه برگزاریپرشور انتخابات به عنوان نمایش یک «مشارکت بزرگ دینی و ملّی» باشد، باید دانست نتیجه، آن وقت شیرین و رضایت بخش است که از میان داوطلبان فراوان در عرصة رقابت های انتخاباتی، آنانی به مجلس راه یابند که علاوه بر دارا بودن التزام و انقیاد عملی به اسلام و قرآن و ارزش های والای نظام، از پاکدستی، تخصّص،کارآمدی و کاردانی لازم برای به ظهور رساندن دو مسئولیّت خطیر نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی، اندکی بیش از دیگر رقبای انتخاباتی برخوردار باشند.
  5.  آن دو مسئولیّت عبارتند از شناخت قانون و قانونگذاری، امری که بدون وجود تخصّص و کاردانی و کاربلدی هرگز و هیچگاه به سامان نخواهد رسید.  دیگری،نظارت بر اجرای صحیح قوانین در دستگاه های اداری و اجرائی و مراقبت از نحوة عملکرد متصدّیان عالی امور که عهده دار اجرای قوانین در دستگاه های تحت مدیریت خود می باشند. این خصیصه نیز، بدون وجود عنصر پاک دستی، مجال بروز و ظهور نخواهد یافت.
  6.  اجمال سخن آنکه، شهروندان، علاوه بر آنکه با ملاحظه طرح ها و برنامه ها می توانند از میزان تخصّص و کارآمدی نامزدها نسبت به وظایفی که در مجلس برعهده خواهند گرفت آگاهی یابند، نیز قادر خواهند شد بااَشکال گوناگونتبلیغات انتخاباتی آشنا شوند. تبلیغاتی که غالباً یادآور پدیده شوم «تبلیعات» یعنی بلعیدن ها، چریدن ها یا همان «بریز و بپاش» های متعارف و مرسوم در جوامع غربی است همراه با دادن وعده های دروغ و غیر قابل انجام، یا شیوة دیگر ازتبلیغات با استفاده از ابزار «قلم» و «بیان» و با استناد به ادلّه و برهان و متناسب با ظرفیّت ها و قابلیّت های موجود وبالفعل در حوزه های انتخابیه استان و شهرستان.در تبلیغات انتخاباتی است که می توان میزان ادعای نامزدها را در التزام به پاک دستی ها و پاک زیستی ها مورد ارزیابی قرار داد.
  7. چنانچه نامزدها بتوانند در عرصة ورود به رقابت های انتخاباتی،پاک دست و پاک زیست ظاهر شوند، شکم این و آن را به «لقمه ای شام» آلوده نسازند و درصدد باشند بذر طهارت را در جامعه بپراکنند، قطعاً خواهند توانست در دورة کوتاه «چهارساله»ی حضور در مجلس نیز، پاک دست و پاک زیست روزگار به سر آورند. چنین است که می توانند با ماندن در یک دورة چهارساله در مجلس، بدون هرگونه حرف و حدیث و حاشیه، گام در عرصة رقابت ها در دوره های بعد گذارند. بنابراین، از هم اکنون  باید به درگاه الهی عرضه بدارند و بداریم : «وَقُلْرَبِّأَدْخِلْنِيمُدْخَلَصِدْقٍوَأَخْرِجْنِيمُخْرَجَصِدْقٍوَاجْعَلْلِيمِنْلَدُنْكَسُلْطاناًنَصِيرا » {اسراء80}

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

پنج شنبه  08 / 11 / 1394

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload