گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 13 بهمن, 1394 | نظرات 0 نظر

سی و چهارمین محفل انس با قرآن

"قانون اساسی برای همه" سی و چهارمین محفل انس با قرآن *قربانعلی مهری متانکلائی جمعه 9 بهمن ماه1394، سی و چهارمین محفل انس با قرآن مجید در محل «مؤسّسه اسوة حسنه» با سخنرانی «جناب دکتر علی پهلوان»، عضو هیأت علمی دانشگاه و از داوطلبان دهمین دورة انتخابات

"قانون اساسی برای همه"

سی و چهارمین محفل انس با قرآن

*قربانعلی مهری متانکلائی

  1. جمعه 9 بهمن ماه1394، سی و چهارمین محفل انس با قرآن مجید در محل «مؤسّسه اسوة حسنه» با سخنرانی «جناب دکتر علی پهلوان»، عضو هیأت علمی دانشگاه و از داوطلبان دهمین دورة انتخابات مجلس شورای اسلامی با بحث پیرامون «اقتصاد دانش بنیان، بهترین راه توسعه و ایجاد اشتغال» برگزار شد. ایشان با بیان اینکه «اقتصاد دانش بنیان به مدلی از تولید کالا اطلاق می شود که دانش و تجارب بشری برای ایجاد ارزش افزوده در تولید کالا مورد بهره برداری قرار می گیرد»، اظهار داشت: خام فروشی منابع حاصل از نفت و گاز در جنوب کشور، همان میزان زیان آور است که فلّه فروشی مرکبّات، میوه جات، چوب های جنگلی و دیگر محصولات محلی در شمال کشور. بنابراین، ضرورت دارد محصولات تولیدی، مورد فرآوری قرار گرفته آنگاه با بسته بندی های مناسب و برخوردار شدن از کیفیت مطلوب به گونه ای که با دارا شدن قدرت رقابت با کالاهای وارداتی، قابلیت جذب و پذیرش در داخل و خارج کشور را پیداکنند به بازار عرضه شود و صادرات رونق پذیرد. در این صورت است که با راه اندازی صنایع تبدیلی، کارخانه ها به کار می افتد، بازار سرمایه به گردش در می آید، اشتغال ایجاد می شود، معضلبیکاری به تدریج، سایه شوم اش از فضای شهر و دیار رخت برمی بندد.
  2. این جانب به عنوان میزبان، با استناد به آیاتی از کلام الله مجید پیرامون «علم و دانش و جایگاه آن در گره گشائی مسائل و مشکلات» اظهار داشت: یکی از معانی علم عبارت است از «کشف علّیّت»، یعنی آگاه شدن از نوع رابطه بین دو پدیده، که یکی را علّت گویند، دیگری را معلول. همگان می دانند اقتصاد، بیمار است. اقتصاد بیمار، معلول است نه علّت. امّا علّت بیماری، آن است که کارهای اقتصادی، چه بسا در اختیار افراد کار بلد و کاردان نیست. در همین رابطه همگان واقفند سیاست خارجی ایران، بویژه در امر سترگ هسته ای، تقریباً رو به سامان است. علّت، آن است که کارها در دست تیم کاردان و کاربلد می باشد. بنابراین، اقتصاد همان میزان باید دانش بنیان باشد که سیاست. و سیاست نیز همان میزان باید دانش بنیان باشد که فرهنگ، اجتماع، امنیت، اطلاعات، دفاع، صنعت، استخدام، اشتغال، کشاورزی، دامداری، باغداری، صادرات، واردات، راه اندازی مناطق تجاری، مناطق آزاد، ویژه اقتصادی، شهرک های صنعتی و ...،
  3. خواهید پرسید چرا دانشگاه ها در اغلب موارد،ناموفق اند؟ چون دانش بنیان و دانش محور نمی باشند. ارتقاء کیفی ندارند، بلکه صرفاً توسعه کمّی دارند. رشد و توسعه کمّی، پول محور است نه دانش محور. لذا بود و نبود کثیری از دانشگاه ها، اثر چندانی در ارتقاء و اعتلاء بخشیدن به نظام علمی، پژوهشی، نوآوری، خلاقیّت وکارآفرینی در کشور ندارد. دانشگاه های غیر دانش بنیان، قطعاً از حیث تولید دانش، تربیت نیرو های ماهر و نوآوری ها و خلاقیت ها و کارآفرینی ها آنگاه که در پیوند تنگاتنگ با صنعت و کشاورزی و بازار کار و سرمایه و . . .، قرار گیرند هرگز و هیچگاه قابل مقایسه با دانشگاه های دانش بنیان نخواهند بود. که خروجی ها و دستاوردهای حاصل از چنین دانشگاه هایی، تحول و تغییر یک جامعه را در راستای اصلاح امور به ارمغان خواهد آورد. کشاورزی، دامداری، صنعت، بازار و ...، که جای خود دارند. جلسه با پاسخ به پرسش های جمعیت حاضر خاتمه پذیرفت.
  4. سخنران جمعه 16بهمن1394، «جناب دکتر حسین گرجی» از نامزدهای دهمین دورة انتخابات مجلس شورای اسلامی می باشد که پیرامون مسائل و مشکلات حوزه انتخابیه سخنرانی خواهد نمود. حضور گرم و صمیمی شما را گرامی می دارم.لطفاً اطلاع رسانی بفرمائید.

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload