گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 1 اسفند, 1394 | نظرات 0 نظر

تقدیم به جویباریان دانش دوست

          "قانون اساسی برای همه"         تقدیم به جویباریان دانش دوست *قربانعلی مهری مَتانکلائی بعد از ظهر جمعه 30/11/1394 توفیق یافتم در مراسم استقبال از دانشمند برجسته «پروفسور نادر مدانلو جویباری&raqu

          "قانون اساسی برای همه"        

تقدیم به جویباریان دانش دوست

*قربانعلی مهری مَتانکلائی

بعد از ظهر جمعه 30/11/1394 توفیق یافتم در مراسم استقبال از دانشمند برجسته «پروفسور نادر مدانلو جویباری» حضور به هم رسانم.* مسیری نسبتاً طولانی را پیاده و سواره با جمع مردان و زنان تا منتهاالیه روستا – محل استقرار مسجد حضرت ولی عصر (عجّ) روستای چهارطاق بُن جویبار- مقدّس ترین مکان برای نکوداشت مقام علم و عالم، پیمودیم.* کوتاه ترین توصیف در تعریف علم عبارت است از «کشف علیّت». یعنی زیر چتر افتخار آفرین علم است که معلوم می شود چه رابطه ای است بین دو پدیده، که یکی را «علّت» خوانند و دیگری را «معلول؟» چه رابطه ای است بین هستی و هستی آفرین یا جهان و جهان آفرین؟ *در سایه سار علم، هر کس قادر خواهد شد  با شناخت خود بداند «علّت است یا معلول، پدیدآمده است یا پدید آورنده؟» *چنین است که رسول خاتم (ص) فرمود: «مَن عَرَفَ نَفسَهُ فَقَد عَرَفَ رَبَّهُ». چنین است که قرآن با نظر به طبقات مختلف جوامع بشری می فرماید: «إِنَّمَا یَخْشَی اللّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ» {فاطر:28} یعنی تنها دانشمندان از صنوف بشری اند که حریم الهی را رعایت نموده و خوف و خشیت او را بر دل دارند.* چنین است که در منظومة قرآنی،  خداوند حکیم به پیامبر نازنین اش (ص) می فرماید آن به آن به درگاه الهی عرضه بدارد: «رَّبِّ زِدْنِی عِلًْماً».{طه:114} چون علم صفت ذات الهی است و وادی آن لایتناهی است.پس هرچه علم بیشتر، مقام بندگی کاملتر و مراتب قرب به خداوند، نزدیکتر . نعمت والای دانشمندِ برخاسته از روستای چهارطاق بُن جویبار از مازندران ایران»، بر همه جهانیان مبارک. امید آنکه خوشنامی حاصل از سعی و تلاش کریمانه و مجدّانه اش، اسوه و الگویی شود مرجوانان این مرز و بوم را. *آیا باور نداریم، مزیّن شدن به زیور علم و دانش، آدمی را بدانجا می رساند که حکیم ناصر خسرو قبادیانی در یکهزار سال پیش سرود: «دانش طلب و بزرگی آموز/ تا به نگرند روزت از روز »  و می افزاید: «درخت تو گر بار دانش بگیرد/ به زیر آوری چرخ نیلوفری را !! ».* این سروده ها یادآور کلام پیامبر (ص) است که «اگر علم در ثریّا باشد مردانی از ایران زمین، آن را از عرش به فرش آورند و در خدمت جامعه بشری قرار دهند». تحصیل و اکتساب چنین موقعیت و مقامی بر دانشمند ایران، «پروفسور نادر مدانلو جویباری» مبارک. *اگر بنا بر ملّت باشد، شهروندان جویباردر استقبال و تجلیل از دانشمَرد شهرستان سنگ تمام گذاشتند. امّا مقامات استان از دانشگاهیان، رؤسای دانشگاه ها و زُعَمای وزارت فرهنگ و آموزش عالی کشور مع الاسف نه گامی نهادند، نه پیامی فرستادند!!* آیا با اینگونه تعامل با چهره های مظلوم و بی پناه علمی و دانشگاهی می خواهند مملکتی «دانش بنیان» برقرار سازند و با تجلیل ازنام آوران، اعتماد بنفس را به نسل جوان وجویای نام بازگردانند؟!

دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس» و «نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی «حوزة وسیع انتخابیه سیمرغ کیاکلا، جویبار، سوادکوه، قائمشهر و سوادکوه شمالی»

جمعه 30/11/1394

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload