گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 8 اسفند, 1394 | نظرات 0 نظر

سپاس، اِعتذار و تبریک

"قانون اساسی برای همه" سپاس، اِعتذار و تبریک *قربانعلی مهری مَتانکلایی 1- با قطع نظر از «پنجمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری»، که در جای خود محترم است و مغتنم، امّا «دهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی» نیز، به پایان رسید. نگارنده، خدا را بر دستیابی به

"قانون اساسی برای همه"

سپاس، اِعتذار و تبریک

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

1- با قطع نظر از «پنجمین دورۀ انتخابات مجلس خبرگان رهبری»، که در جای خود محترم است و مغتنم، امّا «دهمین دورۀ انتخابات مجلس شورای اسلامی» نیز، به پایان رسید. نگارنده، خدا را بر دستیابی به این توفیق بزرگ شاکر و سپاسگزار است که توانست خود را به مردم شهر و دیارش عرضه نماید. از اینکه این توان را نیافت تا بتواند در وانفسای روزگار و در ماراتنی نفس گیر و امّا نامأنوس و غیر متعارف، صداقت، تجارب، دانائی، توانایی، لیاقت و کاردانی خود را با به تماشا نشستن رقابتی آزاد، سالم و برابر به اثبات برساند، طرح ها و برنامه هایش را به گوش ها بشنواند، خود را به همگان بقبولاند و با جلب اعتماد عموم، آرای مردم را تصاحب نماید، اولاً - از خویشتن خویش، ثانیاً - از عموم شهروندان حوزۀ بزرگ انتخابیه مان، اِعتذار می جوید.

2- ماراتنی که مع الاسف، چندان شباهتی به این مضمون الهی از معارف قرآنی نداشت آنجا که با توصیف آن، همگان را به خلق حماسه هائی مشابه فرا می خواند و ندا می دهد: «وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ»{مطفّفین: 26}. یعنی در چنین میدان رقابتی، هماورد طلبان باید گوی سبقت از یکدیگر بربایند. از آنجا که بر اساس رهنمود قرآنی «كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَى شَاكِلَتِهِ»{اِسراء:84} یعنی هر کس متناسب با شخصیت و منش خود عمل می کند، اما قطعاً با به نمایش گذاشتن آوردگاهی متعالی است که خداوند می فرماید: «لِمِثْلِ هَذَا فَلْيَعْمَلِ الْعَامِلُونَ» برای دستیابی به  چنان جایگاهی ارجمند یعنی، تصاحب کرسی های نمایندگی مردم در مجلس شورای اسلامی، کوشندگان باید بکوشند.{صافّات:61}.

3- امّا راقم این سطور بسی مفتخر است که با استمداد از دو سرمایۀ بزرگ خدادادی، یکی «قلم» و دیگری «بیان»، همان آفریند که مطلوب شرع است و مطبوع عقل. تلاش کرد دستیابی به هدف مقدّس کرسی نمایندگی مردم در «خانۀ ملّت» را بهانه قرار ندهد تا بهره مند شدن از دیگر ابزارهای کَریه و نامقدّس را توجیه پذیر نماید. آنگونه که بوی  عَفِن برخاسته از آن، فضا ها را چنان متعفّن می سازد که در توان کس نیست در صدد انکار برآید. اکنون دردمندان باید با هم  بسرایند: «سخن سربسته گویم با رفیقان/خدا را زین معمّا پرده بردار».

4- امّا امید آن است رؤیای رسول مکرّم اسلام (ص) هرگز و هیچگاه نه اکنون و نه برای آیندۀ نهضت و نظام مقدّس جمهوری اسلامی ایران که برآمده از شریعت ابراهیم خلیل الرّحمان (ع) و منسوب به حضرت ایشان می باشد تعبیر نیابد و بازار پر رمز و راز انتخابات و کرسی های «قانونگذاری و نظارت» که تنها مظهر و تجلّی گاه ادارۀ امور کشور با اتّکاءِ به آراء عمومی است مَلکُوک نگردد و مُلَوَّث نشود. آمین.

5- و امّا تبریک به شهروندانی که با تجمیع آرای خود در صندوق های تعبیه شده در اماکن مقدّس مسجد و مدرسه حماسه آفریدند، زندگی نامه نوشتند، برگی زرّین بر کتاب و کارنامه سیاسی اجتماعی شان افزودند، «لقمه ها» نیالودند و «شناسنامه ها» که همۀ هویّت، حیثیّت، شرف، مذهب، تابعیّت و احوال شخصیّه از نام مبارک پدران و مادران و همسران و فرزندان و در یک کلمه، تمام هویّت تک تک شهروندان را یکجا در خود دارد به ثمن بخس به تاراج ندادند. معامله ای کثیف و شرم آور که هم فروشندگان را و هم خریداران را بی آبرو می سازد و «نیرنگ شیطانی» را جایگزین «فرهنگ انسانی» می کند.

6- تبریک به شهروندانی که کتاب سیاست و کشورداری را همانند کتاب عبادت و بندگی انگاشتند. دو پدیدۀ دیانت و سیاست را هرگز و هیچگاه جدای از هم نیافتند و شریعت الهی را زیر ساطور سیاست نفسانی، خُرد و خمیر نساختند و دین خود را نه حتی برای دنیای خویش، بلکه برای دنیای دیگران تباه نساختند. طی چنان فرآیند در مراحل ساده و امّا پیچیدۀ انتخابات و نیل به چنین برآیند به عنوان نتایج حاصل از آن، گوارای وجودشان باد.

7- نهادهای اجرایی، نظارتی، حفاظتی و امنیّتی را باید به این نکته متذکّر شد که در امر خطیر انتخابات و خاصّه در موضوع مهم ناظر به تبلیغات، آنچه که رخ می دهد عمدتاً «تبلیعات!!» است و نه «تبلیغات!!» چشم دارها در این عرصۀ حسّاس با اشاره و تبانی این و آن، اُشتر با بار می برند، آن وقت دیگران در فکر باربند اُشترانند!! اینان خانه را چون موریانه از پای بست ویران می سازند امّا آنان به فکر نقش ایوانند که مثلا نکند اندازۀ فلان تراکت یا بروشور از 15 در 20 به 16 در 21 تغییر یابد!! یا لَلعَجَب!! این درد را چگونه باید درمان کرد؟!

8- بخشی از مطالب در لحظاتی قبل از پایان موعد قانونی اخذ رأی، در بیانیّه ای کوتاه موسوم به «مجلسی جدید با نمایندگانی جدید» در پایگاه اطّلاع رسانی اینجانب به نشانی: «www.ghorbanalimehri.ir» انتشار یافت. حتماً مراجعه خواهید فرمود. از این پس نیز، دل نوشته هایی فراوان را در دیگر موضوعات و مسائل به نظاره خواهید نشست. امید آن که مقبول طبع مشکل پسندان گردد.

9- هم اینک نیز با اعلام نتایج مقدماتی حاصل از «دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی» از حوزۀ بزرگ انتخابیه «سیمرغ کیاکلا، جویبار، قائمشهر، سوادکوه و سوادکوه شمالی» و به پاس تکریم حضور حماسی مردم، بر خود فرض دانستم 3 دسته گل را با حضور در «ستادهای سه گانۀ» منتخبانی که دو نفرشان نیز به دور دوم راه یافتند تقدیم حضورشان نمایم. باشد که فرهنگ «همدلی، همزبانی، یکرنگی و اعتماد به یکدیگر» از واپسین لحظات رقابت و آغازین ثانیه های رفاقت نه تنها در شهر و دیارمان، بلکه «فرهنگ و ادب» روزگارمان گردد.

10- «فرهنگ و ادب» همراه با دو عنصر «صداقت و طهارت»، «سرمایه هائی است برباد رفته» و «فضیلت هایی است فراموش شده» که اِحیاء و اِعاده اعتبار آنها و نهادینه کردنشان در کوی و برزن ها بر عهده تک تک ما و شما شهروندان کهن مرز و بوم ایران زمین است. کامروا باشید.

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

شنبه   8 / 12 / 1394

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload