گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 25 اسفند, 1394 | نظرات 0 نظر

دانشمند وارسته

"قانون اساسی برای همه" دانشمند وارسته *قربانعلی مهری مَتانکلایی آيت‌الله آخوند ملّا محمد كاظم خراساني(ره) (1290-1218 شمسي) از مراجع عظام تقليد عصر خود و از رهبران معنوي جنبش مشروطيت بود. علاوه بر كتاب «كفاية الاصول» در علم اصول استنباط، «تقريرات دروس

"قانون اساسی برای همه"

دانشمند وارسته

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

  1. آيت‌الله آخوند ملّا محمد كاظم خراساني(ره) (1290-1218 شمسي) از مراجع عظام تقليد عصر خود و از رهبران معنوي جنبش مشروطيت بود. علاوه بر كتاب «كفاية الاصول» در علم اصول استنباط، «تقريرات دروس اخلاق» از ديگر آثار اوست كه توسط يكي از شاگردانش به رشته تحرير درآمد. در سلوك و احوال شخصيه‌اش گويند: «مرحوم آخوند، مردي به شدّت اخلاقي،‌مؤدّب به آداب و خوش برخورد بود و از هيچ‌كس حتي مخالفينش هيچ كينه به دل نمي‌گرفت و در قلبش خطور نمي‌كرد.». از جنابش نقل است كه مي‌گفت: «چهل سال نه گوشت خوردم و نه آرزوي گوشت داشتم و تنها خوراك من فكر بود و با اين زندگي راضي و قانع بودم و هيچگاه نشد كه سخني ياد كنم كه گمان كنند از زندگاني خود ناراضي هستم.»
  2. نقل است كه راجع به فلسفه آفرینش مي‌گفت: «غرض مهمّ از خلقت و بعثت انبياء، سير اِلي الله و ترغيب آدمیان به سوي آخرت و وصول درجات قرب به حضرت احديّت است و بدون تكميل نفس و تحصيل استعداد و قابليّت آن، محال است كسي به مرتبه قرب به حضرت باري‌ و تنعّم اخروي برسد. حتي عفو و شفاعت شفعاء نمي‌رسد،‌ مگر به كسي كه خودش را به اختيار،‌مستعدّ و قابل و مستحقّ تفضّل يا عفو خداوندي يا شفاعت كرده باشد.» و مي‌افزود:«عفو و شفاعت نمي‌رسد الّا به مستحقّين آنها، و استحقاق حاصل نمي‌شود الّا به فعل اختياري خود مكلَّف. و در آن نشأه یعنی سرای آخرت كه «يوم تُبْلَي السَّرائِر»[طارق:9] یعنی روز آشکار شدن اسرار درون است، محشور نمي‌شوند،‌الّا به طبق معني، يعني موافق آن صفات و ملكاتي كه در دنيا به اختيار خود، آنها را تحصيل كرده باشند. زيرا: «اِنَّما يُحْشَرُ النّاسُ عَلي نِيّاتِهِمْ»، يعني انسانها به قيافه اغراض و نيّت‌هايشان در فرداي قيامت،‌ محشور مي‌شوند و قدم در عرصه قيامت مي‌گذارند.
  3. پس بكوشيم،‌با نيّت‌هاي خيرخواهانه نسبت به خود و ديگران زندگي كنيم. زندگي با نيّات پسنديده است كه «همبستگي ملّي» را در بُعد مملكتي و «روابط صلح‌آميز»، حسنه و همزيستي مسالمت جويانه را در حوزه‌ي منطقه‌اي و بين‌المللي براي همگان به ارمغان مي‌آورد. آرزو و آرماني مقدس كه اصول دوم و يكصدو پنجاه و دوم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران در پي دستيابي به آنها است. كامروا باشيد.

*« دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

دوشنبه 10/ 12/ 94

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload