گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 27 فروردین, 1395 | نظرات 0 نظر

نه «زنجيره‌اي!» و نه «حنجره‌اي!»

"قانون اساسی برای همه" نه «زنجيره‌اي!» و نه «حنجره‌اي!» *قربانعلی مهری مَتانکلایی جمعيت و جناحي از اصحاب «جريده» اصرار دارند روزنامه‌هاي منسوب و منتسب يا برآمده از دولت‌هاي «اصلاحات و اعتدال» را به اتّهام براند

"قانون اساسی برای همه"

نه «زنجيره‌اي!» و نه «حنجره‌اي!»

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

  1. جمعيت و جناحي از اصحاب «جريده» اصرار دارند روزنامه‌هاي منسوب و منتسب يا برآمده از دولت‌هاي «اصلاحات و اعتدال» را به اتّهام برانداز بودن و دگرانديش شدن!! و با وصف «روزنامه‌هاي زنجيره‌اي» مورد نوازش قرار دهند. از آنجا كه از قديم گفته‌اند: «تُعْرَفُ الْاَشياءُ بِاَضْدادِها» يعني موجودات نظام هستي غالباً بايد با ملاحظه و در مقایسه با يكديگر مورد شناسايي قرار گيرند، جمعي گويند روزنامه‌هاي جناح مقابل كه همه‌چيز و همه‌كس را سياه مي‌شمارند را شايد بتوان «روزنامه‌هاي حنجره‌‌اي!» ناميد كه از بر کاغذ راندن و درج و انتشار هرآنچه در ذهن و ضميرشان نقش مي‌بندد ابايي ندارند. اينان نه ارزش «قلم» را مي‌دانند و نه جايگاه «بيان» را و نه اهميت ابلاغ «پيام» را!! خطاب کردن یکی دیگری را به «زنجیره ای» بودن یا «زرد» و «حنجره ای» شدن نه نزدیک به صواب است و نه مقرون به سَداد. نگارنده بر اين باور است هر دو عنوان، عنواني است غلط. اما در اينكه هر يك از انواع جراید را چه بنامد دچار ترديد است.
  2. انصاف حكم مي‌كند چون تمكين به «اصل ضروري و اجتناب ناپذير آزادي بيان و نشر افكار با التزام به رعايت موازين اسلامي و مصالح ملي و مملكتي» جز با فراهم آمدن امكان انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات نه مقدور است و نه متصوّر، بنابراين، سزاوار آن است تا جرايد و نشريات مملكت را با قطع نظر از تمايلات و علائق و سلایق سياسي و جناحي شان که تماماً با انتشار تحت نظارت عاليه «قانون مطبوعات» حاكم بر كشور و با به جان خريدن همه آزارها و اذيّت‌ها به تنوير افكار عمومي مبادرت می ورزند را بدون هرگونه پيشوند و پسوند، «روزنامه» بدانيم و «نشريه» بخوانيم ولاغير. ولو آنكه مورد پسند ما نباشند. كسي كه اهل اندیشه و قلم باشد و نگارش و ارزش قلم و سختي كار ناشی از قلم زدن را بداند جز اين نخواهد گفت.
  3. نه به موجب «قانون مجازات» و نه در چارچوب «قانون مطبوعات»، تاکنون هیچ نشریه ای قانونمند نه با وصف «زنجیره ای» و نه با عنوان «زرد» یا «حنجره ای» بودن از عرصۀ مطبوعات به حاشیه نرفت. بدیهی است «شب نامه» های بی نام و نشان که به مثابۀ فرزندان بی هویّت، نامشروع و بی شناسنامه هرازگاه سر از کوی و برزن در می آورند تخصیصاً و بلکه تخصّصاً خارج از موضوع این نوشتارند. بنابراین، اصرار به «جرم تراشی و جرم انگاری» کاری است به غایت ناروا و ناپسند. تلاش اصحاب مطبوعات باید بر «جرم زدایی» باشد نه «جرم زایی». كامروا باشيد.

«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

چهارشنبه   25 / 01 / 1395

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload