گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 15 خرداد, 1395 | نظرات 0 نظر

محمّد علی کِلِی، اسطورۀ تکرار نشدنی

"قانون اساسی برای همه" محمّد علی کِلِی، اسطورۀ تکرار نشدنی *قربانعلی مهری متانکلایی نام او از میادین ورزشی فراتر رفت. فعال مدنی شد. تبعیض نژادی را محکوم کرد. از حقوق سیاهان و رنگین پوستان دفاع کرد. از حضور در جنگی ماجراجویانه و نابرابر علیه مردم ویتنام سر باز زد. جور ناشی ا

"قانون اساسی برای همه"

محمّد علی کِلِی، اسطورۀ تکرار نشدنی

*قربانعلی مهری متانکلایی

  1. نام او از میادین ورزشی فراتر رفت. فعال مدنی شد. تبعیض نژادی را محکوم کرد. از حقوق سیاهان و رنگین پوستان دفاع کرد. از حضور در جنگی ماجراجویانه و نابرابر علیه مردم ویتنام سر باز زد. جور ناشی از مردانگی و استواری را با تحمل محرومیت ها و ماندن در پشت میله زندان ها و کنار زده شدن از میدان رقابت ها به جان خرید. نه تنها در ورزش، قهرمان جهان شد بلکه در اخلاق و نوع دوستی سفیر و پیام آور صلح گردید و پهلوان دوران شد. در عنفوان جوانی و در 22 سالگی آنگاه که در اوج شهرت بود  همینکه از او می پرسند چرا به اسلام گرویده و نام «محمد علی» را برگزیده با آگاهی و دانایی پاسخ می گوید: «نام قبلی من، نام دوران بردگی من بود، اما اکنون مسلمانم و به این نام و عنوان که یادآور آزادگی و ارزش آفرینی رادمردان نام آشنا در جهان بشری است به خود می بالم». امروز که در سن 74 سالگی نقاب بر چهره خاک کشید رقیب و رفیق در برخوردار شدن چنان شخصی از چنین مقام و جایگاهی در دنیای پرآشوب کنونی، با بزرگی یاد می کنند. در کمتر از 24 ساعتی که از مرگش می گذرد در وصف او فراوان گفته اند و شنیده ایم. اما، باراک اوباما، رئیس جمهور دولت آمریکا می گوید: «محمد علی جهان را تکان داد و به خاطر او جهان بهتر شد».
  2. چه تفاوت آشکاری است بین اسلام و قرآن و «خُلق عظیم» پیامبر اسلام که «مشت زنی» از «رینگ بوکس» را بر می کشد و نام و عنوانش را بلند آوازه می سازد با سَلَفی های واپس گرا و تکفیری های داعشی که به مثابۀ «خوارج نوظهور»، نام اسلام و قرآن و پیامبر صاحب «خُلق عظیم» ش را مترادف با خون و آشوب جا انداختند و اسلام رحمانی و نوعدوستی را به اسلام شیطانی و خونریزی بدل ساخته اند و می سازند! اسلام «همبستگی ملّی» را در سطح مملکتی و «همزیستی صلح جویانه و مسالمت آمیز جهانی» را در سراسر گیتی وجهۀ همّت خویش می داند. تبعیض نژادی را ناقض کرامت انسانی می داند. آدم کشی را به جرم اختلاف در عقاید و مذاهب بر نمی تابد و نفی می کند. بنی آدم را اعضای یکدیگر می شمارد که یا برادران نوعی اند و یا برادران ایمانی. یعنی همگی فرزندان یک پدر و مادرند و در حقوق فطری و ذاتی و خدادادی و انسانی برابرند و برادر. زیبایی کار آنجاست که اصول عدیدۀ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر تحکیم و ترویج این ارزش ها پای می فشارد.
  3. بیاییم از چسباندن انگ ها و برچسب ها و پسوندها و پیش وندهای ناروا به اسلام و قرآن دست برداریم. اسلام را آنگونه که ابراهیم خلیل الرحمان و پیروان راستینش از انبیاء الهی و مصلحان اجتماعی و سرآمد همگان یعنی حضرت خاتم پیامبران (ص) بر آن بوده اند و می باشند و قرآن و عترت (ع) در مقام شناساندن آن برآمده اند بشناسیم و به یکدیگر بشناسانیم. اسلام و قرآن را آنگونه بیاموزیم وبیاموزانیم که توانست نام یک «مشت زن سیاه پوست» در سرزمینی دور از محل نزول قرآن و زایش اسلام را از رینگ بوکس به بالا کشد، بر قلب ها بنشاند و نامش را برای همگان و خاصه برای جوانان جویای نام که علاقه مند به دارا شدن چنان نام و نشانی هستند الگو و مانا و ماندگار سازد. کامروا باشید.

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

شنبه 15 / 03 / 1395

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload