گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 30 شهریور, 1395 | نظرات 0 نظر

غدیر، حسّاس ترین فراز تاریخ

"قانون اساسی برای همه" غدیر، حسّاس ترین فراز تاریخ *قربانعلی مهری مَتانکلایی 1- به تجربه ثابت است «در پیمودن منازل سلوک باید از پیر دلیل یعنی خضر راه مدد جست، چه در این طریق پر پیچ و خم و دراز و طولانی حجاب ها و تاریکی ها است». چنین است که حافظ لسان الغیب در مقام ت

"قانون اساسی برای همه"

غدیر، حسّاس ترین فراز تاریخ

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

1- به تجربه ثابت است «در پیمودن منازل سلوک باید از پیر دلیل یعنی خضر راه مدد جست، چه در این طریق پر پیچ و خم و دراز و طولانی حجاب ها و تاریکی ها است». چنین است که حافظ لسان الغیب در مقام توصیه به اَبناء بشر می سراید:

«قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن        ظلمات است بترس از خطر گمراهی»{دیوان حافظ، غزل 488}

یا به نقل از شیخ محمود شبستری از عرفای قرن هفتم در مثنوی «گلشن راز»:

«یکی خط است از اول تا به آخر      بر او خلق جهان گشته مسافر

در این ره انبیا چون ساربانند       دلیل و رهنمای کاروانند

وز ایشان سیّد ما گشته سالار      هم او اول هم او آخر در این کار

بر او ختم آمده پایان این راه      در او مُنزَل شده «ادعوا الی الله»

مقام دلگشایش جمع جمع است      جمال جانفزایش شمع جمع است

شده او پیش و دلها جمله از پی       گرفته دست دلها دامن وی

در این ره اولیا باز از پس و پیش      نشانی داده‌اند از منزل خویش

به حد خویش چون گشتند واقف     سخن گفتند در معروف و عارف»

در مسیر سیر سلوک، پس از انبیای الهی (ع) و رسول مکرّم اسلام (ص)، هر یک از امامان معصوم از مولی الموحّدین (ع) تا حضرت صاحب العصر و الزمان (عجّ) در عمل به وظیفه به گونه ای اهتمام ورزیده اند و می ورزند که الگوهای علمی و عملی تامّ و تمام از خود به یادگار گذاشته اند و می گذارند.

2- در تبیین خط مشی یا «نقشه راه» پیش گفته است که بزرگان گویند: «فلسفۀ غدیر پیوند با فلسفۀ نبوّت دارد، چون پیامبر اکرم (ص) به اذن الهی تداومی را برای رهایی از ظلمت به ارمغان آورد تا انسان بداند در زندگی این جهانی تنها و رها نیست، بلکه می تواند با بهره گیری از وجود نخستین الگو بعد از مقام ختمی مرتبت (ص) و دیگر الگوهای معصوم پس از او به لایتناهی وصل شود.» چنین است که اصحاب دانش، «فلسفۀ غدیر را تداوم نبوّت و حلقۀ اتّصال انسان به خدا می دانند.»

3- آنجا که حکیم متعال با نزول شریفۀ قرآنی «أُولَئِكَ الَّذِينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُدَاهُمُ اقْتَدِهْ»{انعام: 90} حضرت خاتم النبیین (ص) را به پیروی از الگوهای نیکوی پیش از جناب ایشان یعنی قاطبۀ انبیای الهی (ع) فرا می خواند آیا متصوّر است جامعۀ بشری را با توجه به قرار گرفتن شان در دوران پر فراز و نشیب ختم نبوّت از چنین اسوه های  ماندگار محروم بگرداند؟! چنین است که در پایان سال دهم هجری و در شرایطی که اسلام به اقتدار ظاهری دست یافته بود تا مسلمانان بتوانند مناسک حج را به عنوان «حجه الوداع» با هدایت رسول خدا (ص) به جا آورند و بدعت ها را از چهرۀ آیین ابراهیم خلیل الرحمن (ع) بزدایند فرمان در رسید در راه بازگشت از حج به کنار برکۀ غدیر خم با جهاز شتران منبری نصب شود و از فراز آن ، امیر المومنین علی (ع) را به عنوان اول جانشین خود معرفی نماید.

4- اقدام حکیمانه رسول خدا (ص) بیانگر آن است که مسئلۀ رهبری  و  هدایت اجتماع مسلمانان از اهمیتی حیاتی برخوردار است و نمی توان آن را به افراد عادی سپرد. صلاحیت های علمی و عملی در حد عصمت و طهارت خاندان نبوّت که لازمۀ استمرار خط رسالت است باید باشد تا راه را برای نیل به کمال و سعادت دیگر آدمیان باز کرده و بتواند به جامعۀ بشری رنگ الهی ببخشد.

5- سه شنبه 30 شهریور 1395 برابر با هجدهم ذو الحجّه 1437 مقارن با یکهزار و چهارصد و بیست و هفتمین سالروز حسّاس ترین فراز تاریخ، یعنی یوم الله واقعۀ غدیر بر جهان انسانی و شما و ما پیروان راستین آیین پاک محمّدی صَلَّی اللهُ عَلیهِ وَ آلِه وَ سَلَّمَ، مبارک.

*«دبیر هیئت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

سه شنبه    30 / 06 / 1395

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload