گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 24 مهر, 1395 | نظرات 0 نظر

حسینیه چهارده معصوم (ع)

"قانون اساسی برای همه" حسینیه چهارده معصوم (ع) *قربانعلی مهری مَتانکلایی 1- حسینیّه و سقّا تالار چهارده معصوم (ع) به همّت پیرغلام بارگاه حسینی (ع) – مرحوم حاج علی آقا مِهری متانکلایی – (1385-1300 ه.ش) در سال های پایانی دهۀ شصت هجری شمسی در محلّۀ «ولی آباد»

"قانون اساسی برای همه"

حسینیه چهارده معصوم (ع)

*قربانعلی مهری مَتانکلایی

1- حسینیّه و سقّا تالار چهارده معصوم (ع) به همّت پیرغلام بارگاه حسینی (ع) – مرحوم حاج علی آقا مِهری متانکلایی – (1385-1300 ه.ش) در سال های پایانی دهۀ شصت هجری شمسی در محلّۀ «ولی آباد» از قلمرو روستای بزرگ «متانکلا» واقع در انتهای بلوار خیابان تهران قائمشهر، احداث و فعالیت خود را آغاز کرد.

2- مراسم تعظیم شعایر حسینی (ع) با سادگی و متانت هرچه تمامتر و به دور از حَشو و زواید یا افراط و تفریط های متداول و مرسوم در عزاداری های نوظهور، در ایّام عاشورا به همّت والای اهالی و با حضور پرشور نونهالان، نوجوانان، جوانان، میان سالان و پیران از زنان و مردان برگزار می شود. مرثیه هایی با مضامین بلند حماسی، ادبی، اخلاقی، فرهنگی، عرفانی و دینی در چارچوب حادثۀ پر فروغ و تاریخ ساز عاشورا همراه با وعظ و خطابه زینت بخش این همایش بزرگ سالانه است.

3- دسته های عزادار از روستاهای اطراف، از «واسکَس، مَتانکلا، افراقلم، حافظیّه و تالارپشت سُفلی» برای پاسخ به عرض تسلیت ها و تعزیت های عزاداران به حسینیّه چهارده معصوم (ع) تشرّف می یابند. امید آن است در سال های آتی از دیگر محلّات مجاور، از «شهرودکلا، سیفی آباد، تالار پشت عُلیا و وُسطی» نیز امکان استقبال و بدرقۀ متقابل و تعامل سازنده بین دسته های عزادار فراهم شود.

4- حسینیّه چهارده معصوم (ع) ولی آباد با پشت سر گذاشتن رُبع قرن فعالیت، هم اکنون با برخوردار بودن از نظم، انضباط، وحدت، انسجام، همدلی و همصدایی مثال زدنی عاشوراییان مقیم، بر آن است با برنامه هایی مدوّن، بهره گیری از توان و ظرفیت علاقمندان به پژوهش و تحقیق در علوم و معارف اسلامی خاصّه جوانان پای کار، تقویت هیأَت اُمناء، افتتاح حساب بانکی به نام حسینیّه و ایجاد هماهنگی های بیشتر از طریق نشست های علمی و عاطفی نوبه ای و ماهانه، افق هایی جدید از دور تازه فعالیت ها را به روی خود بگشاید.

5- اگر اهتمام بورزیم حسینیّه و سقّا نفار (سقّا تالار) چهارده معصوم (ع) ولی آباد را می توان به کانون علمی، فرهنگی و مذهبی مهم در قلمرو جغرافیایی شهرستان بدل کرد به گونه ای که نام و یاد آن را فهرست نگاران اماکن مذهبی و تاریخی استان با ثبت آن در فهرست های تنظیمی خود به خاطر بسپارند.

6- حسینیّه ای که با وجود نو بنیاد بودن، امّا به برکت نیّات پاک و بی آلایش بنیانگذار و واقف آن، امید می رود در طول زمان بتواند با برپایی مراسم در دیگر مناسبت ها از اعیاد، ولادت ها و وفیات ذوات معصومین (ع) بویژه در ماه مبارک رمضان به مرکزی معتمد و مطمئنّ برای ترویج معارف منبعث از قرآن کریم و عترت پاک پیامبر امین صلی الله عَلیهِ وَ آلِهِ وَ سَلَّم بدل گردیده و گوی سبقت را در الگو و اُسوه شدن از همگنان برباید. بِمَنِّهِ وَ کَرَمِهِ. آمین.

*«دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»

دوشنبه 19 / 07 / 1395 برابر با تاسوعای محرم الحرام 1438

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload