گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 4 اردیبهشت, 1396 | نظرات 0 نظر

مناظرات زنده و گفتمان محور

"قانون اساسی برای همه" مناظرات زنده و گفتمان محور ... *قربانعلی مهری مَتانکلایی ۱- با قطع نظر از دغدغه ناشي از مناظرات هنجارشكنانه و بعضاً ساختار براندازانه سال 88 كه برخي را بر آن داشت به جاي رويارويي زنده نامزدها، پخش و انتشار مناظرات ضبط شده را مورد پيشنهاد قرار دهند، اما

"قانون اساسی برای همه"



مناظرات زنده و گفتمان محور


...
*قربانعلی مهری مَتانکلایی
۱- با قطع نظر از دغدغه ناشي از مناظرات هنجارشكنانه و بعضاً ساختار براندازانه سال 88 كه برخي را بر آن داشت به جاي رويارويي زنده نامزدها، پخش و انتشار مناظرات ضبط شده را مورد پيشنهاد قرار دهند، اما همگان مي‌دانند مناظرات آنگاه ارزنده است كه توان، ظرفيت و قابليت داوطلبان عالي‌ترين منصب اجرائي كشور پس از مقام رهبري، آناً بدون مهندسي و در بستر زمان مورد ارزيابي قرار گيرد. چنين است كه خِرَد جمعي را بر آن داشت با تجديد نظر در تصميمات اتخاذي، انجام مناظره زنده كه رسمي است معهود در ايران و جهان را مورد پذيرش قرار دهد. مناظرات همراه با برخوردار بودن از دو چاشني برهان و احتجاج، به خاطر آن است كه تضارب آراء و تقابل افكار بعمل آيد تا جامعه بتواند از سايه‌سار سالم و پرطراوت تعاطي انديشه‌ها و تبادل گفتگوها در فضايي آرام و كم‌تنش، حرف‌ها را بشنود، در مقام نقد، تحليل و سبك و سنگين كردن آنها برآيد و آنگاه با انجام تطبيق و مقايسه‌اي ساده، امكان انتخاب گزينه‌ي برتر را از ميان صاحبان علايق و سلايق در اداره امور كشور براي خود فراهم آورد.
۲- چنين است كه، در پيام آسماني قرآن، پيامبر اكرم(ص) مأموريت مي‌يابد با دادن فراخوان، نه فقط از مسلمانان بلكه از عموم خردمندان جهان بخواهد با قبول ثابتات اخلاقي، چارچوب‌ها و قواعد حاكم بر اصول گفت و شنودها، «استماع اقوال گوناگون به منظور فراهم آمدن امكان اتّباع اَحسن و انتخاب اَصلح» را وجهه‌ي همّت خويش نمايند. خردمنداني كه در صورت اتّخاذ چنين شيوه‌اي مدني، پرفايده و قانونمند در تعاملات اجتماعي مورد تحسين و ستايش حق، تبارك و تعالي قرار گرفته‌اند. « فَبَشِّرْ عِبَادِ * الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ . . .» «اي پيامبر! بشارت ده به آن بندگان من كه* به سخن گوش فرامى‏ دهند و بهترين آن را پيروى مى كنند» [زُمَر:17و18] اميد آنكه شهروندان ايراني، اين بار با آرامش خاطر و با استقرار پاي گيرنده‌هاي خانگي و از رسانه ملّي، انجام مناظرات اخلاق‌مدارانه، گفتمان محور، با برنامه و از نوع علمي و دانشگاهي آن را به تماشا نشينند. انشاءالله. كامروا باشيد.


*« دبیر هیأت بررسی و تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس»
يك‌شنبه ۰۳ / ۰۲ / ۱۳۹۶

برچسب ها
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload