گروه مقاله روز نوشت | تاریخ انتشار 30 آبان, 1399 | نظرات 0 نظر

طلوع و افول آدم ها! يا ظهور و سقوط شخصيّت ها!

" طلوع و افول آدم ها!" يا " ظهور و سقوط شخصيّت ها!"     راستگرايان مسيحى در ايالات متّحده آمريكا كه در پيوندى نانوشته و امّا آشكارا با صهيونيسم بين الملل روزگار مى گذرانند، با انتشار پوسترها و تابلوهاى تبليغاتى اينترنتى و ديگر ابزارهاى اطلاع رسانى، چنان قيافه ا

" طلوع و افول آدم ها!" يا " ظهور و سقوط شخصيّت ها!" 
  

راستگرايان مسيحى در ايالات متّحده آمريكا كه در پيوندى نانوشته و امّا آشكارا با صهيونيسم بين الملل روزگار مى گذرانند، با انتشار پوسترها و تابلوهاى تبليغاتى اينترنتى و ديگر ابزارهاى اطلاع رسانى، چنان قيافه اى معصومانه از دونالد ترامپ به تصوير كشيده بودند كه با نشان دادن تصوير تمام قدّ از وى در " هاله اى از نور!"، اينگونه به أفكار عمومى إلقاء مى كنند و مى كردند: (دونالد ترامپ فرستاده خدا است كه براى تحقّق بخشيدن به أمورى پا به ميدان سياست گذاشت كه آنان يعنى راستگرايان مسيحى به عنوان دغدغه هاى دينى و اعتقادى شان، دستيابى به آن اهداف و آرمان ها و مقاصد را به مثابهء آمال و آرزوها در سر مى پرورانند). 
 چنين است كه اين گروه بى شمار از طرفداران بى قرار نه فقط  نمى خواهند شكست رئيس جمهور را در كارزار انتخابات سال جارى از رقيب دموكراتش بپذيرند، كه از هم اكنون در صددند براى جبران شكست امسال، در انتخابات رياست جمهورى سال ٢٠٢٤ نامزدش نمايند. 
با قطع نظر از تعاملات دونالد ترامپ با ايران همراه با دوشيدن ممالك عرب و مسلمان يا بيرون جهيدن از پيمان ها و توافقات بين المللى، امّا اقدام ايشان در تثبيت موقعيّت يهوديان در سرزمين هاى اشغالى، همراه با بازگشت دادن شان به فلسطين يا انتقال پايتخت رژيم صهيونيستى از تل آويو به بيت المقدّس و اورشليم، بيش از آنكه يهوديان را خوشحال نمايد، شادى و نشاط راستگرايان افراطى آن ديار را با آنكه مسيحى هستند به دنبال آورد.  
 
چه آنكه راستگرايان مسيحى، بنا به آموزه هاى حاصل از تبليغات كثيرى از كشيش ها و مبلّغان انجيلى، ظهور دونالد ترامپ را به مثابهء مقدّمه نزول يا به منزلهء از آسمان به زمين آمدن عيساى مسيح (ع) مى پندارند كه آمدنش را به انتظار مى كشند. نشان دادن تصوير ترامپ در سيماى مسيح نجات بخش! در هزارهء سوم ميلادى، نمونه اى از تبليغات مسيحيان افراطى در آمريكاى امروز است. امّا اينكه  چرا همگام با راستگرايان مسيحى، دولتمردان مسلمان از ممالك عربى را اقدامات ترامپ به وجد و نشاط آورد؟ مسأله اى است كه شايد بدون علّت يابى، نتوان به آسانى از كنارش گذشت.     
 
قبل ها مى گفتند: (دنيا ملعبهء دست يهود است!) كه چه بسا ممكن است با نگاه به أوضاع و أحوال اقتصادى و گردش پول و سرمايه در جهان معاصر، حرفى درست بوده باشد. امّا اكنون وقت آن است اين پرسش به ميان آيد: (دين، بازيچهء دست كيان است كه دونالد ترامپ را اين جرأت دست مى دهد با بر فراز دست بالا بردن كتاب انجيل در كارزار انتخابات، خود را مسيح يا نجات بخش دوران بشناساند؟).  

چنين است كه در تجمّع انتخابات به کارولینای شمالی در پاسخ به این پرسش كه: " چه کس از خودش مشهورتر است؟"، بى محابا پاسخ مى دهد: " فقط عیسی مسیح از او مشهورتر است!". يا يكى از پسران ترامپ در همين ايّام انتخابات مى گويد: (پدرش مسیحیت را از دست دموکراتهایی که ادعا شده، برای " بستن کلیساها " در سراسر آمریکا كه با تداوم همه گیری کرونا ویروس بر بسته نگاه داشتن اين مكان ها تلاش دارند، به معنای واقعی نجات داده است!).  
 
وقت آن نيست پيرامون شباهت ها و همزاد پندارى هاى ديگران و ديگران با شخصيّت افسانه باف دونالد ترامپ در اينجاها و آنجاها و شش گوشهء جهان، گفتار به ميان آيد كه چه تعداد كسان اند فراوان كه خودشيفتگى ها وادارشان مى سازد به مانند دونالد ترامپ بينديشند يا سخن ها بر زبان آورند. آدم هاى مانند هم با وجود اختلاف رنگها و نژادها و زبان ها و إقليم ها و حتّى معتقدات و باورها، امّا در اغلب موارد، مانند هم مى انديشند!، چرا؟ نمى دانم.  

افسانهء " هالهء نور!" يا قلمداد نمودنِ " معجزهء هزاره سوم!" كه سالها پيش راجع به يكى از أصحاب قدرت در ايرانِ امروز بر زبان ها رانده بودند و اكنون نيز مانند هر بار، آمدنش را به انتظار مى كشند، يا آنانى كه با خسارت بار نديدن ويروس كرونا بر باز نگاه داشتن أماكن زيارتى و عبادتگاه ها و انجام جمعى مناسك مذهبى إصرار مى ورزند! نمونه اى از چنان خيالپردازى كردن ها است كه ذهن و ضمير ناخودآگاه، كار نارواى قياس نمودن ها و تطبيق دادن ها را به خود معطوف مى دارد.  

جلال الدّين سيوطى از دانشمندان مسلمان قرن دهم هجرى، كتابى دارد به نام " اَشباه و نظائر". نمى دانم چرا با از خاطر عبور دادن اينگونه مباحث و مسائل، بعضاً مندرجات آن كتاب خواندنى و بى مانند در ذهن تبادر مى يابد يا تداعى مى گردد؟. اين را نيز نمى دانم!. و چه خوب گفته اند: (نمى دانم، راحتِ جانم!).

امّا اينكه پيروز شدن دونالد ترامپ در انتخابات، چه آثارى را در تغيير أوضاع دينى يا نقشهء جغرافيايى و سياسى جهان و به ويژه در خاورميانهء مسلمان به جاى مى گذاشت كه بعضاً كشورهاى عربى و اسلامى در برقرار ساختن پيوند و ارتباط با إسرائيل گوى سبقت از يكديگر مى ربايند؟ يا اينكه شكست و ناكامى وى در انتخابات تا چه ميزان روند رو به تزايد آن تغييرات و اين حركات را كند يا متوقّف خواهد ساخت؟ و در يك كلام، هر يك از دو پروژهء شكست يا پيروزى دونالد ترامپ چه آثارى را در تشديد يا تضعيف سَلَفيان تكفيرى مانند دواعش و طالبان و ديگر متحجّران مسلمان به همراه خواهد آورد؟ 
و گزاره آخر اينكه، آيا شكست دونالد ترامپ، شكست راستگرايان مسيحى افراطى در آمريكا و به موازات آن، تضعيف يا شكست و به محاق رفتن غوغاسالاران سَلَفى در ممالك اسلامى را در پى خواهد داشت؟، پرسش هايى است كه در گذر زمان و با رصد كردن وقايع نوظهور و حوادث ايّام بايد به نظاره نشست و در مقام ارزيابى و تحليل بر آمد. شما چگونه مى انديشيد؟. موفّق باشيد.

برچسب ها
ظهور سقوط شخصیت
#نظرات خوانندگان
ارسال نظر جدید
ثبت نظر جدید
ایمیل منتشر نخواهد شد
Captcha reload